Samspill med elever med innagerende atferd for å fremme helse, trivsel og læring: En fenomenologisk intervjustudie om tre spesialpedagogers refleksjoner omkring arbeid med elever med innagerende atferd
Abstract
Denne fenomenologiske intervjustudien setter fokus på hvilke refleksjoner tre spesialpedagoger som arbeider ved en spesialskole, gjør seg omkring arbeid med elever med innagerende atferd.
Problemstilling: Hvordan opplever spesialpedagoger samspillet med elever med innagerende atferd, og hvordan oppfatter spesialpedagoger at det best kan legges til rette for å fremme disse elevenes helse, trivsel og læring i skolen?
Spesialpedagogenes tanker kom frem i et gruppeintervju som ble tatt opp på diktafon. Transkribering og analyse av uttalelsene førte frem til de to kategoriene "Samspill med elever med innagerende atferd" og "Tiltak for å fremme helse, trivsel og læring hos elever med innagerende atferd".
Spesialpedagogene reflekterte over det krevende samspillet med disse elevene i spesialskolen og hvordan samspillet arter seg i den ordinære grunnskolen. Studien viser at et anerkjennende samspill med elever med innagerende atferd er et tiltak som danner grunnlag for øvrige tiltak som kan stimulere helse, trivsel og læring hos disse elevene. Spesialpedagogene pekte både på indre faktorer i skolen og ytre faktorer som kan fremme en positiv utvikling hos elever med innagerende atferd.