Sammenhenger mellom deltakelse i entreprenørskapsprosjekter og skoleprestasjoner i fem europeiske land
Journal article, Peer reviewed
Published version
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2595659Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
FoU i praksis. 2018, (2), 9-28.Sammendrag
Det er ulike formål med entreprenørskapsutdanning, og en kan skjelne mellom utdanning om, for og gjennom entreprenørskap. I gjennom-tilnærmingen brukes entreprenørskapsrelaterte prosesser som arbeidsform for å oppnå bestemte læringsmål, og denne artikkelen handler om sammenhenger mellom deltakelse i entreprenørskapsprosjekter og elevers skoleprestasjoner. Entreprenørskapsprosjektet det ses på, er programmet Ungdomsbedrift (UB) som har deltakelse fra mer enn 300 000 elever mellom 15 og 19 år i 40 land årlig. Som mål på skoleprestasjon brukes karaktersnitt. Sammenhenger mellom UB og karaktersnitt undersøkes for fem europeiske land. I Finland, Italia og Latvia er det en positiv sammenheng mellom deltakelse i UB og karaktersnitt, og det er elever med høy UB-aktivitet (hundre timer eller mer) som presterer bedre på skolen etter deltakelsen. I Belgia gir deltakelse i UB verken bedre eller dårligere karaktersnitt. For Norge er UB lagt til videregående opplæring, og flere studier tyder på at UB ikke virker inn på karakterer. Samtidig oppnår elever som har deltatt i Elevbedrift (EB) i norske ungdomsskoler, bedre karakter enn dem som ikke har deltatt. Dette kan skyldes at utdanning for entreprenørskap er fokus i UB, og utdanning gjennom entreprenørskap er fokus i EB. Samlet omfatter data 6000 elever, og funnene er fremkommet gjennom flernivåanalyser.