Samspill i digitale læringsmiljø ved høyere utdanning.
Abstract
Tematikken for denne oppgaven er sosial interaksjon og kommunikasjon i digitalelæringsmiljø. Formålet er å undersøke studenters perspektiv på samspill i det digitalelæringsmiljøet ved høyere utdanningsinstitusjoner. Det teoretiske grunnlaget foroppgaven baserer seg på Goffman og Bateson sine rammeverk rundt sosial interaksjonog kommunikasjon. Nonverbal kommunikasjon vil være en av de grunnleggende teorienei utforskingen for følgende problemstilling; Hvordan opplever studenter i høyereutdanning samspillet i digitale læringsmiljø? For å belyse problemstillingen har det blittbenyttet et kvalitativt forskningsdesign med observasjon og intervju som metode. Dethar blitt gjennomført to observasjoner og tre fokus-gruppeintervju med studenter mellom20 og 30 år. De mest sentrale funnene fra analysen er studentenes todelte perspektiverom muligheter og utfordringer med samspillet i den digitale konteksten. Studentenepresiserer at de foretrekker fysiske læringsmiljø, på grunn av følelsen av manglendesosial kontakt i digitale læringsmiljø. Det nåværende læringsmiljøet studentene befinnerseg i, er heldigitalt på grunn av Covid19 restriksjonene, noe som har krevd en reduksjoni sosial kontakt også på fritiden. Dette kan være en faktor som forsterker studentenesopplevelse av manglende sosial kontakt. I diskusjonen vil sentrale temaer fra analysen,som bruk av nonverbale signaler, drøftes opp imot den digitale konteksten studentenebefinner seg i. Studentenes opplevelse av mellommenneskelige relasjoner vil også væreet sentralt element i diskusjonen. Social interaction and communication in higher education are the main themes in thisstudy. The goal is to investigate university student’s perspective on social interaction.The theoretical background for this study is based on Goffman and Bateson’s theories onsocial interaction and communication. Nonverbal communication will be one of the centralthemes in the attempt of shining light on the following research question; How douniversity students experience social interaction in digital learning environments? Themethod used to explore this question, is a qualitative research design with observationand three focus group interviews where the participants are students between 20 and 30years old. Some of the most central results in this study where the students two-sidedperspective about the possibilities and challenges with social interaction in the digitalcontext. The students seem to prefer physical learning environments, due to the lack ofsocial connection to others in the digital learning environment. The Covid19 pandemichas restricted the student’s personal social life as well as in their learning environment.This can have an impact on their feelings about the lack of social contact. The mostcentral themes from the results will be discussed in the digital context. The student’sinterpersonal perspectives will take place throughout the discussion.