Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 1657-1676 av 2498
-
Noe som passer for deg! - En casestudie av av ulike aktørers strategier og praksiser for rekruttering av voksne til videregående opplæring
(Master thesis, 2014)Temaet for oppgaven er rekruttering av voksne til videregående opplæring. Formålet har vært å få økt innsikt i strategier og praksiser blant ulike aktører som er involvert og å identifisere gode praksiser som kan bidra til ... -
“Noen voksne som sier at hvis vi hadde hatt det programmet da jeg var liten, så hadde livet mitt vært helt annerledes, mye bedre”: En studie om hvordan lærere opplever å jobbe med programmet “Zippys venner” og deres erfaringer med det
(Master thesis, 2011)I denne kvalitative studien har jeg undersøkt hvordan lærere opplever å jobbe med programmet “Zippys venner”. Hensikten med prosjektet var å få frem deres personlige erfaringer. Studien er basert på empirisk materiale hvor ... -
Nonverbal kommunikasjon i skolen
(Bachelor thesis, 2019) -
Normality and Deviance in Norwegian Day-care Institutions
(Journal article; Peer reviewed, 2013) -
Norske og danske PP-rådgiveres opplevelse av "utenfrastyring": En kvalitativ studie
(Journal article; Peer reviewed, 2022) -
''Norwegian people think we come from behind cows'' - From Syria to Norway: A study of Parenting in a Different Socio-cultural Context
(Master thesis, 2018)The aim of this study is to understand the ways Syrian refugee parents constitute children and construct childhood with respect to their rights, roles and responsibilities, and to explore their experiences of parenting in ... -
The Nuclear Power Dilemma — Between Perception and Reality
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Motivated by the environmental challenges and the increase in energy demand, this review assesses the suitability of nuclear power production as an alternative option to using fossil fuels. First, we assess the competitiveness ... -
The Nuclear Power Dilemma—Between Perception and Reality
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Motivated by the environmental challenges and the increase in energy demand, this review assesses the suitability of nuclear power production as an alternative option to using fossil fuels. First, we assess the competitiveness ... -
Ny giv, et tiltak mot frafall i videregående opplæring
(Master thesis, 2011)Frafall i videregående opplæring er et stort samfunnsproblem. En tredjedel fra hvert årskull slutter årlig i videregående opplæring. I denne sammenheng iverksatte regjeringen vinteren 2011 det statlige ... -
Ny inntaksforskrift i videregående skole : en kritisk diskursanalyse om bakgrunn og konsekvenser av ny inntaksforskrift for elever med spesialundervisning i grunnskolen ved overgangen til videregående skole
(Master thesis, 2015)Høsten 2013 ble forskrift til opplæringsloven endret. Endringen berørte blant annet kapittel 6, som omhandler inntak for alle elever til videregående opplæring. I den forbindelse ville jeg se på de elevene som søkte 1. ... -
Ny læring - nye muligheter: Hvilke opplæringsbehov kan voksne med synsvansker ha, og hvordan imøtekommer kommunene i Hordaland disse behovene?
(Master thesis, 2011)Formål med studien: Studien tar sikte på å avdekke flest mulige av de opplæringsbehov voksne med synsvansker har. Den tar også sikte på å kartlegge hvilken opplæring kommunene i Hordaland har gitt og vil gi denne ... -
Nyankomne flerkulturelle elevers erfaringer og opplevelser om inkludering i ungdomsskolen.
(Master thesis, 2023)Sammendrag I denne masteroppgaven utforskes oppfatninger og erfaringer fra nyankomne flerkulturelle elever rundt begrepet inkludering. Inkludering er et sentralt begrep i spesialpedagogikken. Det handler om å gi alle ... -
Nyankomne minoritetsbarn i den norske grunnskolen
(Master thesis, 2022)Målet med denne studien er å se på hva lærere i skolen mener er viktig for å kunne inkludere minoritetsbarn i skolen på en måte som fremmer trygghet og trivsel. Hvert år kommer det mange nyankomne minoritetsbarn til Norge, ... -
Nye begynnelser i pedagogikken: Hannah Arendt, utdanning og kunnskapssyn i vår tid
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2018:248, Doctoral thesis, 2018)This project examines how Hannah Arendt's (1906-1975) thinking about education can be important to understand aspects of what is happening in Norwegian education policy today. The question that is particularly highlighted ... -
Nykommeres reise : pedagogiske lederes baner inn i barnehagens praksiser
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgavens formål er å få økt innsikt i nyutdannedes møte med arbeidslivet og baserer seg på følgende problemstilling: Hvordan opplever nyutdannede pedagogiske ledere å ta del i barnehagens praksiser? Det ... -
Nært til stades - på avstand. Ein kvalitativ studie som utforskar korleis familieterapeutar opplever at profesjonalitet kjem til uttrykk i møte med klientar
(Master thesis, 2020)I høve denne masteroppgåva er det utført ein kvalitativ studie med mål om å utforske familieterapeutar sine opplevingar av profesjonalitet. Problemstillinga lyder: Korleis opplever familieterapeuten at profesjonalitet kjem ... -
Nøkkelen til akademisk skriving: Øvelse gjør mester
(Book, 2017)