Nyankomne minoritetsbarn i den norske grunnskolen
Abstract
Målet med denne studien er å se på hva lærere i skolen mener er viktig for å kunne inkludere minoritetsbarn i skolen på en måte som fremmer trygghet og trivsel. Hvert år kommer det mange nyankomne minoritetsbarn til Norge, og dette gjør at det er stort behov for mer kunnskap om disse barna, og hvordan skolene best kan jobbe for en god start for disse barna. Problemstillingen for studien er: Hvilke kompetanser og ressurser hos læreren er nødvendige for å sikre inkludering av nyankomne minoritetselever i den norske grunnskolen, på en måte som fremmer trygghet og trivsel hos eleven?Studien har en kvalitativ tilnærming og tar utgangspunkt i semistrukturerte intervju med tre lærere i grunnskolen med lang erfaring. Funnene i denne studien gir innsikt i hvilke erfaringer lærerne har rundt temaet inkludering av nyankomne minoritetsbarn, og hvilke erfaringer som utpeker seg som sentrale. Den gir også innsikt i hvordan disse erfaringene kan være med på å belyse hva som fremmer trygghet og trivsel hos nyankomne minoritetsbarn i den Norske grunnskolen. This study aims to look at which factors schoolteachers believe are important for including minority children in the Norwegian school in a way that promotes their security and well-being. Every year lots of minority children arrive in Norway, which creates a great need for knowledge about these children, and about how the schools may give them the best possible start.
This thesis of the study is: Which proficiencies and resources are necessary for the teacher to ensure that newly arrived minority children are included in the Norwegian elementary school in a way that promotes safety and well-being for the pupil.
The study uses a qualitative approach and consists of semi-structured interviews with three experienced elementary school teachers.
Findings give insight into the experiences these teachers have had with newly arrived minority children, highlighting the aspects of which are most crucial, and pointing to how these experiences indicate what promotes security and well-being for minority children in the Norwegian elementary school.