• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Noen voksne som sier at hvis vi hadde hatt det programmet da jeg var liten, så hadde livet mitt vært helt annerledes, mye bedre”: En studie om hvordan lærere opplever å jobbe med programmet “Zippys venner” og deres erfaringer med det

Lie, Carine
Master thesis
Thumbnail
View/Open
450938_FULLTEXT01.pdf (1.555Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/269451
Date
2011
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1859]
Abstract
I denne kvalitative studien har jeg undersøkt hvordan lærere opplever å jobbe med programmet “Zippys venner”. Hensikten med prosjektet var å få frem deres personlige erfaringer. Studien er basert på empirisk materiale hvor datainnsamlingen foregikk ved kvalitative forskningsintervjuer av 4 lærere i barneskolen. På bakgrunn av det var forskningsspørsmålet følgende: “Hvordan opplever 4 lærere i barneskolen å jobbe med “Zippys venner”, og hva er deres erfaringer med programmet?”

I sammenheng med studiens hovedfunn ønsket jeg å belyse lærernes opplevelser og erfaring ut i fra følgende kategorier: 1) Mestringens betydning, 2) Læreren som modell, 3)Fortellingene om “Zippy”. Den første kategorien viser til lærenes tanker omkring mestring. Viktigheten av generell mestring i hverdagen ble trukket frem hvor sosial kompetanse ble fremhevet som et sentralt element. Resultatene viste også at det å tilrettelegge for barns mestring kan være en utfordring. Den andre kategorien beskriver pedagogisk tilrettelegging med fokus på læreren som modell. Det kommer frem gjennom modell-læringen at læreren spiller en viktig rolle for barns mestring. Den tredje kategorien fokuserer på pedagogisk tilrettelegging gjennom de 6 fortellingene som “Zippys venner “ bygger på. De 6 fortellingene sett under ett, kommer det frem i resultatene at lærerne har mange positive erfaringer med den måten å gi barn et innblikk i ulike følelser og utfordrende situasjoner i livet. Noen av fortellingene trekkes frem som ekstra nyttig for barna og lett å overføre til egen livssituasjon, men det refereres til at modulen om kommunikasjon kan forstås som vanskelig for små barn.

Resultatene ble blant annet diskutert i lys av Lazarus og Folkmans prosessperspektiv på mestring, Banduras sosialkognitive teori med vekt på modell-læring og Bruners narrativitetsteori med fokus på hvordan fortellinger er en del av vår virkelighet. I avslutningen gis det et innblikk denne studiens funn, hvor jeg ut i fra mine medforskeres uttalelser oppsummert fikk inntrykk av at “Zippys venner” er et positivt bidrag tilbarnas hverdag og kan være med å gi barn innsikt i sosiale og emosjonelle utfordringer de kan støte på. Videre viser jeg til ut ifra modell-læringen hvordan fortellingene kan forstås som en måte å gi barn økt kunnskap om følelsesmessige og relasjonelle sider ved virkeligheten. Deretter referer jeg til at narrativitetsteorien kan gi barn et bidrag for å være i stand til å strukturere og bli bevisst de erfaringer de gjør seg.
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit