Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 1374-1393 av 2498
-
Lederen som relasjonskunstner
(Master thesis, 2017)Hensikten med denne studien har vært å få innsikt i hvordan kunnskap og ferdigheter innenfor gestaltperspektivet kan komme til uttrykk i eget lederskap. Informantene mine har alle utdanning fra Norsk Gestaltinstitutt ... -
Lederes erfaringer med kultur som styringsinstrument
(Master thesis, 2009) -
Lederes opplevelse av en styrkebasert tilnærming
(Master thesis, 2021)Formålet med denne studien har vært å utforske lederes opplevelser om kommunikasjon tilknyttet en styrkebasert tilnærming. En styrkebasert tilnærming handler om å ha et fokus på menneskers styrker, altså deres kapasitet ... -
Leders bruk av fysisk kontakt som del av kommunikasjonen : en Q-metodisk undersøkelse av gruppemedlemmers holdninger til leders bruk av fysisk kontakt, og hvilken betydning det kan få for en leder som ønsker å etablere en tillitsfull og anerkjennende relasjon med gruppemedlemmene
(Master thesis, 2016)Denne studien har til hensikt å bidra til bevisstgjøring og mer kunnskap om hvilke holdninger som eksisterer i forhold til bruk av fysisk kontakt på arbeidsplassen, og hvilke konsekvenser en slik tilnærming kan gi for ... -
Lederskap i en effektiviseringsprosess - ''Det viktigste er bevissthetsgjøringen om at du faktisk tenker effektivitet i alle beslutninger og alle ledd''
(Master thesis, 2018)Alle organisasjoner er avhengig av sine omgivelser og styres både av endringskrefter i omgi-velsene og av interne forhold. Bakgrunnen for denne kvalitative masterstudien er avbyråkrati-serings- og effektiviseringsreformen ... -
Lederskapsutvikling: Ledelse – det handler om å bry seg. En Kvalitativ studie av erfarne lederes opplevelse av sine ledelsesreiser
(Master thesis, 2018)Tema for denne studien er lederskapsutvikling. Med utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan opplever erfarne ledere sin ledelsesreise fram til den lederen de er i dag? Er hensikten å få innsikt i hva erfarne ledere har ... -
Lederutvikling i Sjøforsvaret - En studie av betydningen av medarbeidersamtaler og tjenesteuttalelser
(Master thesis, 2014)denne oppgaven er det satt fokus på lederutvikling ute på avdelingen i Sjøforsvaret. Gjennom utdanningen som Sjøforsvarets offiserer gjennomfører frem til de starter sin karriere som yrkesoffiser i Sjøforsvarets avdelinger, ... -
Lederutvikling i sykehus: Utvikling av ledelse eller ledelse for utvikling
(Master thesis, 2011)Tema for denne oppgaven er lederutvikling i helsesektoren. Oppgaven bidrar med innsikt i hvordan lederutvikling for sykehusledere kan gjennomføres ved hjelp av et skreddersydd og delvis internt utviklet lederutviklingsprogram. ... -
Lek som før-rasjonelt fenomen
(Master thesis, 2013) -
Lekens betydning for inkludering, og tilrettelegging for lek i skolen En kvalitativ studie av læreres beskrivelser knyttet til leken i deres pedagogiske praksis
(Master thesis, 2022)Lekens betydning og lekens plass i skolen har de siste årene fått økt politisk oppmerksomhet. De Forente Nasjoner (FN) advarer eksplisitt mot et økende læringstrykk og vektlegging av «formell akademisk suksess» i barnas ... -
Lekens betydning for sosial kompetanse i barnehagen
(Master thesis, 2015)Denne forskningsoppgaven er rettet inn på lekens betydning for utvikling av sosial kompetanse hos barnehagebarn. Fokuset ligger på hva pedagogiske ledere i barnehagen legger i leken og dens rolle i forhold til utvikling ... -
Leketid - en hermeneutisk undersøkelse av lekens vesen og verdi
(Master thesis, 2014) -
Lekser i barneskolen - En kvalitativ intervjustudie av tre grunnskolelæreres erfaringer med bruk av lekser i barneskolen
(Master thesis, 2018)Temaet for denne studien er læreres erfaringer med bruk av lekser i barneskolen, med fokus på hvilken hensikt lærere mener lekser kan ha. Målet med studien er å bidra til økt forståelse knyttet til hensikten med lekser, ... -
Lekser; et verktøy for læring, eller en demotiverende tidstyv?
(Master thesis, 2022)Lekser har vært debattert i media i lang tid. Med et hovedpoeng at lekser skal styrke elevenes akademiske prestasjoner, har praksisen vært godtatt i den tro at det fungerer. Likevel viser forskning at dette ikke nødvendigvis ... -
Leseblikk med god øyemotorikk - Kan synspedagogisk trening gi bedre øyemotorikk og bedre leseferdighet til elever med lesevansker?
(Master thesis, 2017)Det har vært stort fokus på norske elevers leseferdigheter de siste årene, og kravene til leseferdigheter synes å ha økt. Selv om de siste resultatene i internasjonale tester som PISA og PIRLS viser en bedring i leseferdigheten ... -
Leseforståelse hos minoritetsspråklige elever
(Master thesis, 2012) -
”Lesekurs er et tiltak jeg virkelig har tro på i skolen i dag”: Lesekurs som tiltak for elever som strever med lesing
(Master thesis, 2012)Hensikten med denne studien har vært å belyse hvordan pedagoger arbeider med lesekurs, samt å se dette i sammenheng med relevant teori. Studiens forskningsspørsmål har vært som følger: Hvordan arbeider pedagoger i barneskolen ... -
Leseopplæring på 1. trinn: En kvalitativ intervjustudie
(Master thesis, 2014)I denne studien har søkelyset blitt rettet mot hva tre lærere vektlegger i leseopplæringen på 1. trinn i grunnskolen, og å tolke dette i lys av relevant teori. Studien bygger på følgende problemstilling: Hva vektlegger tre ...