Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Title
Now showing items 1394-1413 of 2500
-
”Lesekurs er et tiltak jeg virkelig har tro på i skolen i dag”: Lesekurs som tiltak for elever som strever med lesing
(Master thesis, 2012)Hensikten med denne studien har vært å belyse hvordan pedagoger arbeider med lesekurs, samt å se dette i sammenheng med relevant teori. Studiens forskningsspørsmål har vært som følger: Hvordan arbeider pedagoger i barneskolen ... -
Leseopplæring på 1. trinn: En kvalitativ intervjustudie
(Master thesis, 2014)I denne studien har søkelyset blitt rettet mot hva tre lærere vektlegger i leseopplæringen på 1. trinn i grunnskolen, og å tolke dette i lys av relevant teori. Studien bygger på følgende problemstilling: Hva vektlegger tre ... -
Lesestund gir gull i munn: høytlesing i barnehagen
(Master thesis, 2010) -
Lesevanskar og synsstimulering
(Master thesis, 2015) -
Lesevanskar og synsstimulering
(Master thesis, 2015) -
"Lesing er et redskap som er utrolig viktig for å mestre hele livet" - En kvalitativ intervjustudie av pedagogers arbeid med tidlig innsats, tilpasset opplæring og forebygging av lese- og skrivevansker
(Master thesis, 2015)I denne kvalitative intervjustudien har hensikten vært å få en dypere forståelse for det arbeidet pedagoger legger i og rundt tidlig innsats og tilpasset opplæring for å forebygge lese- og skrivevansker i begynneropplæringen ... -
Lesing som anerkjennelse – den manglende dimensjonen i PISAs begrep om leseferdighet
(Peer reviewed; Journal article, 2016)This article discusses the PISA framework’s concept of reading. The main argument is that PISA’s cognitive approach to literacy only to a small extent captures the normative dimension of reading. Consequently, the test ... -
«Let them speak! Yeah, language again. Makes a lot of sense»
(Master thesis, 2012) -
Leveling up Learning - 7 gameres perspektiver på læringserfaringer i spill
(Bachelor thesis, 2019) -
Like Fuel to the Fire? Testing Reciprocity of Emotional Lability and Victimization at Ages 6, 8, and 10 – A Cohort Panel Study
(Master thesis, 2019)As of August 1st 2017, chapter 9a in the education act (Opplæringslova - oppll, 1998) was adjusted making it a statutory zero tolerance towards bullying in school, and the changes entail a clear responsibility for all ... -
Likhet eller integrering?
(Master thesis, 2022)Tidligere forskning viser at flerkulturelle elever opplever utfordringer i skolehverdagen. Likevel er det ikke alle utfordringene som er like eksplisitte utad som de kanskje burde være. Denne studien retter derfor fokus ... -
The liminal landscape of mentoring - Stories of physicians becoming mentors
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Introduction This study explores narratives of physicians negotiating liminality while becoming and being mentors for medical students. Liminality is the unstable phase of a learning trajectory in which one leaves behind ... -
Livet med rus og kriminalitet: Endringsprosesser og motivasjon
(Master thesis, 2010) -
‘Living needs a landscape’: A qualitative study about the role of enabling landscapes for people with mental health and substance abuse problems
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The deinstitutionalization of mental health institutions has enabled service users to live in the community and search for what Duff coins ‘enabling places.’ These places were explored through walking interviews, in which ... -
Livslang læring i arbeidslivet - En dokumentstudie i lys av Human Resources teori
(Master thesis, 2020)I denne oppgaven diskuteres livslang læring som konsept i arbeidslivet. Raske endringer stiller krav til omstilling og kompetanse. Skal vi stå lenger i arbeid og evne å håndtere en omstillingsprosess, blir våre muligheter ... -
Livsmestring - et kontinuum - En kvantitativ studie av støtte og belastninger knyttet til ungdommers livsmestring
(Master thesis, 2019)Livsmestring har den siste tiden blitt et særlig populært begrep. I den nye læreplanen som trer i kraft i 2020 skal livsmestring, som en del av læreplanens generelle del, være et fokus på tvers av fag. Hensikten med denne ... -
Livsmestring i skolen - En kvalitativ studie av fem skolerådgiveres forståelse av forutsetninger, strategier og utfordringer knyttet til forebygging av frafall i videregående opplæring
(Master thesis, 2017)Formålet med dette prosjektet er å undersøke hvilken forståelse skolerådgivere har av forutsetninger, strategier og utfordringer knyttet til forebygging av frafall i videregående opplæring. Sentralt i oppgaven er fokuset ... -
Livsmestring og kompetanse - en kritisk lesning av punkt 2.5.1 i læreplanverket
(Bachelor thesis, 2019)