• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lekser i barneskolen - En kvalitativ intervjustudie av tre grunnskolelæreres erfaringer med bruk av lekser i barneskolen

Almaas, Marit Sellesbakk
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Master i spesialpedagogikk (811.0Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2584295
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1877]
Abstract
Temaet for denne studien er læreres erfaringer med bruk av lekser i barneskolen, med fokus på hvilken hensikt lærere mener lekser kan ha. Målet med studien er å bidra til økt forståelse knyttet til hensikten med lekser, samt vinne innsikt i hvordan lærere bruker lekser i barneskolen.

Studiens problemstilling er: ”Hvilken hensikt kan lekser ha i barneskolen, sett fra lærerens perspektiv? Og hvilken informasjon kan lekser gi?”. Gjennom kvalitativ metode og semistrukturerte intervju med tre grunnskolelærere, fra tre forskjellige skoler, har jeg undersøkt denne problemstillingen nærmere. Lærernes perspektiv på hvilken hensikt lekser kan ha er belyst ved hjelp av teori fra Epstein & Van Voorhis (2001) angående hensikten med lekser, samt Coopers (1989) forskning på temaet lekser. Jeg har også undersøkt hvilken informasjon lekser kan gi lærerne om elevene, og hvordan de bruker denne informasjonen. Dette har jeg forsøkt å fortolke i lys av teorien til Foucault (1999) om disiplin.

Funnene om hvilken hensikt lærere mener lekser kan ha, viser at lekser sjeldent har én hensikt. Lærerne i denne studien forteller hvordan de bruker lekser som repetisjon og forsterkning av allerede innlært stoff, og at lekser kan gi elevene mengdetrening i å utvikle spesifikke ferdigheter, som for eksempel lesing, skriving og regning. Lekser som bindeledd mellom skolen og hjemmet er også et sentralt funn. Videre bruker de lekser for at eleven skal få faglig fordypning og utvikle gode arbeidsvaner. Noen av lærerne indikerer at lekser kan brukes for å gjøre det de ikke rakk å gjøre i skoletiden, for eksempel knyttet til lesing og mengdetrening. Av funnene fremkom det også at lekser kan medføre noen negative sider. Dette omhandlet blant annet hvordan en av lærerne erfarte lekser som en daglig kamp, samt hvordan en rekke faktorer kan virke inn på gjennomføringen av leksene, som kan føre til at noen elever strever med å gjøre leksene hjemme. Et annet sentralt funn er hvilken informasjon lekser kan gi læreren om eleven, foreldrene og deres hjemmeforhold. Eksempel på slik informasjon er om eleven er selvdreven eller bruker lang tid på å komme i gang med oppgavene, hvilke holdninger foreldrene har til skolen, eller om leksesituasjonen hjemme er preget av uro.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit