Lederes opplevelse av en styrkebasert tilnærming
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2784786Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne studien har vært å utforske lederes opplevelser om kommunikasjon tilknyttet en styrkebasert tilnærming. En styrkebasert tilnærming handler om å ha et fokus på menneskers styrker, altså deres kapasitet til å handle, tenke og føle på en måte som er tro mot seg selv og som gir energi. Oppgavens problemstilling ble dermed: Hvordan opplever ledere en styrkebasert tilnærming, og hva kan den bety for utvikling av deres kommunikasjonsferdigheter? Problemstillingen ble undersøkt gjennom en Q-metodologisk undersøkelse, der 22 deltakere fra to organisasjoner sorterte 36 utsagn over nett via programmet Qmethod software. Ut fra disse sorteringene ble det gjennom en `prinsipal-komponent´ analyse med `varimax´ rotasjon funnet frem til og valgt en firefaktorløsning. De fire faktorsynene ble fortolket og navngitt etter sine hovedmønster og helhetsvurderinger.
F1: Den observante, oppløftende og ærlige lederen som fokuserer på utvikling gjennom løpende dialog om styrker.F2: Lederen som er bevisst på sin innflytelse, tør å utfordre andre og ser utvikling i det å bruke av seg selv.F3: Lederen som er orientert rundt trivsel, glede og å være en god lytter for andre.F4: Den hensynsfulle lederen med fokus på en inspirerende styrkekultur.
Gjennom drøfting av faktorsynene opp mot teori ble det funnet at trivsel og inspirasjon var to sentrale opplevelser som kom i fokus for samtlige faktorsyn. Hvert faktorsyn uttrykker på like og ulike måter at en styrkebasert tilnærming kan bidra til utvikling både av deres verbale og ikke-verbale påvirkningsferdigheter. The purpose of this study has been to explore leaders' experiences of communication associated with a strength-based approach. A strength-based approach is about having a focus on people's strengths, ie their capacity to act, think and feel in a way that is true to themselves and which provides energy. The problem as posed in the form of a research question of the thesis was thus: How do managers experience a strength-based approach, and what can it mean for the development of their communication skills?
The problem was investigated through a Q-methodological set of statements, where 22 participants from two organizations sorted 36 statements online via the program Qmethod software. Based on these sorts, a four-factor solution was found and chosen through a principal component analysis with varimax rotation. The four factor views were interpreted and named after the main pattern in each factor array, and through a holistic assessment.
F1: The observant, uplifting and honest leader who focuses on development through ongoing dialogue about strengths. F2: The leader who is aware of his influence, dares to challenge others and sees development in the use of himself. F3: The leader who is oriented around well-being, joy and being a good listener for others. F4: The considerate leader with a focus on an inspiring culture of strength.
Through a discussion of the factor views against theory, it was found that well-being and inspiration were two key experiences that came into focus for all factor views. Each factor view expresses in similar and different ways that a strength-based approach can contribute to the development of both their verbal and non-verbal influencing skills.