Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 2071-2090 av 2503
-
Spesialpedagogisk hjelp til barn med sosiale og emosjonelle vansker i barnehagen
(Master thesis, 2016)Denne studien har spesialpedagogisk hjelp til barn med sosiale og emosjonelle vansker i barnehagen som tema. Problemstillingen for forskningen er; Hvordan opplever spesialpedagoger sitt arbeid med barn med sosiale og ... -
Spesialundervisning i en inkluderende skole
(Master thesis, 2021)I styringsdokumenter, lærerutdanningen, ute i praksis og i media hører man mye snakk om at lærere og andre ansatte ved skolen skal sette barnets beste i fokus, de skal legge til rette for barnets beste og drive en inkluderende ... -
Spesialundervisning i grunnskolen - En kvalitativ intervjustudie av tre lærers arbeid med spesialundervisning
(Master thesis, 2019)I denne oppgaven rettes søkelyset mot lærere som gjennomfører spesialundervisning og deres støtte i det spesialpedagogiske feltet. Spesialundervisning har i mange år vært under debatt og det har i senere tid dessverre vist ... -
Spesifikke språkvansker i barnehagen - En kvalitativ studie av tre spesialpedagogers opplevelse av å arbeide med barn som har spesifikke språkvansker i barnehagen
(Master thesis, 2017)Formål og problemstilling Jeg ønsker å se nærmere på hvordan det er for spesialpedagoger i barnehagen å arbeide med barn som har spesifikke språkvansker. Med bakgrunn i dette har jeg utformet forskningsprosjektet ... -
Spillifisering i skolen
(Master thesis, 2022)Denne studien fokuserer på å få en dypere forståelse og innsikt i en lærers erfaringer med spillifiseringsverktøyet Classcraft i undervisning, som en ressurs for tilpasset opplæring og inkludering. Studien tar utgangspunkt ... -
Spiritualitet og karriere fra et veilederperspektiv - En Q-metodologisk studie av karriereveileders opplevelse av å inkludere veisøkerens spirituelle dimensjon i karriereveiledning
(Master thesis, 2017)Utgangspunkt for denne mastergradsoppgaven er den spirituelle dimensjonen i karriereveiledning. Hensikten med studien er å undersøke hvordan karriereveiledere opplever å inkludere veisøkeres spirituelle dimensjon, og hvilke ... -
Spiseforstyrrelser i skolen
(Master thesis, 2011) -
Sporene der hjemme: Om 15-16-åringer og deres hverdagskultur – basert på en undersøkelse om kulturelle og estetiske praksiser i noen utvalgte nordiske ungdomsrom
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2006:167, Doctoral thesis, 2006) -
Språkaktiviteter i lese- og skriveopplæringen: En kvalitativ studie av språkaktiviteter i en førsteklasse, og lærers erfaringer med bruk av språkaktiviteter som forebyggende for eventuelle lese- og skrivevansker
(Master thesis, 2010)I denne oppgaven har jeg undersøkt språkaktivitetene i en førsteklasse ut fra problemstillingen Hvordan kan en lærer legge til rette for språkaktiviteter på første klassetrinn for å støtte elevenes utvikling av lese- og ... -
Språkbrudd og identitet i sjøsamiske familier.En intergenerasjonell tilnærming med ungdom i fokus
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Den sjøsamiske minoriteten i Norge har vært under stort press med tre hundre års norsk innflytelse og fornorskingspolitikk. Fornorskingen var særlig konsentrert innen skoleverket og i nesten hundre år (1905–1999) ble samiske ... -
Språkkartlegging av flerspråklige barn i barnehagen - fra kontrovers til kompromiss?
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Språkkartlegging i barnehagen er et konfliktfylt felt som preges av enten/eller tenkning. På den ene siden ser kartleggingstilhengerne ut til å ha en positivistisk tro på at kartlegging kan bidra til løsninger på alt fra ... -
Språkkartlegging og inkludering av flerspråklige barn i barnehagen
(Doctoral theses at NTNU;2021:2, Doctoral thesis, 2021)Sammendrag I Norge er språkkartlegging av barnehagebarn en omdiskutert praksis. Tilhengerne betrakter praksisen som et redskap for å gi barn den hjelpen de har behov for, og et tiltak for å bedre kvaliteten i barnehagen, ... -
Språklige, kommunikative og kulturelle utfordringer og muligheter i PP-tjenestens praksis
(Master thesis, 2020)Denne studien tar sikt på å få kunnskap om hvilke erfaringer og tanker PP-rådgivere har med å utrede minoritetsspråklige elever. Utgangspunktet for studien var problemstillingen: Hvilke erfaringer og tanker har PP-tjenesten ... -
Språkopplæring i den flerkulturelle skolen - En kvalitativ intervjustudie av 3 lærere
(Master thesis, 2018)Norge er etter hvert blitt et flerkulturelt samfunn noe som også gjenspeiler seg på skolene mange steder i landet vårt. Denne erfaringsbaserte masteroppgaven i Pedagogisk Psykologisk Rådgivning forsker derfor på et aktuelt ... -
Spunk - A love story: Teacher community not
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2007:11, Doctoral thesis, 2007) -
Starry starry night. Fantasies of homogeneity in documentary films about Kvens and Norwegian-Pakistanis
(Chapter, 2019)This chapter compares two documentary films about old and new minority groups in Norway, with reference to Lauren Berlant’s understanding of ‘national fantasy’. The documentaries, Under an annen himmel [Under another sky] ... -
Stigmatisering, inkludering og sosial status
(Master thesis, 2019)I Norge har det de siste årene pågått en debatt om spesialundervisningen fungerer som tiltenkt i praksis. Et tema som stadig er kilde til diskusjon er forståelsen av at alle elever skal oppleve skolen som inkluderende ... -
Stille atferd: En kvalitativ studie av tiltak for barn med stille atferd på småskoletrinnet - Hva vektlegger lærere som viktig for å fremme inkludering hos elever med stille atferd på småskoletrinnet?
(Master thesis, 2018)Temaet for denne masteroppgaven er inkludering av barn med stille atferd på småskoletrinnet. Gjennom denne studien ønsker jeg å fokusere på skolen som inkluderingsarena og nærmere bestemt lærerens rolle i arbeidet med å ... -
Stille elevers deltakelse i skolen
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å få et innblikk i læreres erfaringer og refleksjoner rundt stille atferd i skolen. Skolen stiller høye krav om muntlig aktivitet og det forventes at elevene er aktivt deltakende i ...