Spesialpedagogikk i fellesskap
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3110264Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dette er en studie som har brukt en flermetodisk kvalitativ metode for å fange beskrivelser av fire montessorielevers opplevelser i skolen. Prosjektet har en medvirkningsorientert tilnærming, som legger til rette for å fange barnas perspektiv. De fire barna som ble intervjuet gikk i en aldersblandet klasse på barnetrinnet da intervjuene ble gjennomført, tre på andre trinn, og én på første trinn. Forskningsprosjektet har blitt utformet med inspirasjon fra montessoripedagogikken, sosial kognitiv teori, sosiokulturell teori og det teoretiske perspektivet symbolsk interaksjonisme (Trost & Levin, 2004).Interaksjon går som en rød tråd gjennom oppgaven. Funnene fra intervjuene brukes for å diskutere en inkluderende utvikling av det spesialpedagogiske arbeidsfeltet. Jeg har benyttet meg av symbolsk interaksjonisme som en nøkkel for å forstå de sosiale prosessene barna beskriver, og deres behov for interaksjon i klasserommet. Symbolsk interaksjonisme har dermed fungert både som et hjelpemiddel for å forstå det barna forteller om egne opplevelser i skolen, men også for å drøfte hvordan en grunnleggende inkluderende tilnærming innen det spesialpedagogiske arbeidsfeltet kan se ut. Det teoretiske perspektivet blir på denne måten brukt for å trekke paralleller mellom barna i min intervjuundersøkelse og andre barn som opplever samfunnets barrierer som særlig utfordrende. Studien drar noen konklusjoner knyttet til viktigheten av spesialpedagogiske praksiser som underbygger barnas evne til å ta hverandres perspektiv, skape felles forståelsesrammer og styrke hverandre som meningsfulle bidragsytere i skolen som fellesskap. This is a study that has employed a multimethod qualitative approach to capture descriptions of the experiences of four Montessori students in school. The project follows a participatory approach, facilitating the capture of children's perspectives. The four children interviewed were in a mixed-age class in elementary school at the time of the interviews, three in the second grade and one in the first grade. The study was designed drawing inspiration from Montessori pedagogy, social cognitive theory, sociocultural theory and the theoretical perspective of symbolic interactionism (Trost & Levin, 2004).Interaction runs as a common thread throughout the task. The findings from the interviews are used to discuss an inclusive development of the special education field. I have employed symbolic interactionism as a key to understanding the social processes the children describe. Symbolic interactionism has thus served both as a tool to understand what the children disclose about their own experiences in school, and to discuss how the findings can be used to address special educational practices for an inclusive community. The theoretical perspective is used in this way to draw parallels between the children in my interview study and other children who find societal barriers particularly challenging. The study draws some conclusions regarding the importance of special educational practices that support children's ability to take each other's perspectives, create shared frames of understanding, and strengthen each other as meaningful contributors in the school as a community.