• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Spesifikke språkvansker i barnehagen - En kvalitativ studie av tre spesialpedagogers opplevelse av å arbeide med barn som har spesifikke språkvansker i barnehagen

Støbakk, Margrethe
Master thesis
View/Open
Master i pedagogikk, studieretning spesialpedagogikk (Locked)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2499984
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2470]
Abstract
Formål og problemstilling

Jeg ønsker å se nærmere på hvordan det er for spesialpedagoger i barnehagen å arbeide med barn som har spesifikke språkvansker. Med bakgrunn i dette har jeg utformet forskningsprosjektet problemstilling, som er: Hvordan opplever spesialpedagoger å arbeide med barn som har spesifikke språkvansker i barnehagen?

Metode

For å svare på oppgavens problemstilling har jeg brukt en kvalitativ tilnærming, og når jeg samlet inn data gjorde jeg denne ved å utføre jeg tre semi-strukturerte intervju. Utvalget mitt består av tre spesialpedagoger som arbeider i tre forskjellige barnehager. Jeg benyttet meg av en lydopptaker under intervjuene. Før intervjuene sendte jeg intervjupersonene et informasjonsskriv, hvor det ble gitt en liten innføring i hva masteroppgaven handlet om, samt om deres rettigheter som intervjupersoner.

Resultater

Noen av de mest sentrale funnene i denne oppgaven er at det både oppleves som givende og utfordrende å arbeide med spesifikke språkvansker. Intervjupersonene beskriver det som givende når barn som har spesifikke språkvansker føler mestring. Det å ha andre å rådføre seg med ser også ut til å oppleves som givende i deres arbeid som spesialpedagog. Andre funn er at uavhengig av språkvanske, så setter man gjerne inn de samme tiltakene. Det kan også virke ut som om at intervjupersonene er mer opptatt av hvilket område av språket barnet har utfordringer med enn på om barnet har en spesifikk språkvanske eller ikke. I forhold til tidlig innsats kan det være utfordrende å knytte tiltakene direkte opp mot spesifikke språkvansker, siden det kan være vanskelig å vite om det er snakk om en spesifikk språkvanske eller om det er en annen form for språkvanske på et tidlig tidspunkt. Det viktigste er likevel at det blir satt inn tiltak, slik at barna kan få hjelp.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit