Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 1743-1762 av 2590
-
Om barn og materialer: Forstyrrende møter i mellomrommet
(Master thesis, 2013) -
"Om det så er kun det lille ekstra, så må vi gjøre det": En teoretisk studie om barnehagens arbeid med å ivareta barn med psykisk syke foreldre.
(Master thesis, 2012)En rapport av Torvik og Rognmo (2011) anslår at 410 000 barn vokser opp med psykisk syke foreldre. Myrvoll, Lund og Kufås (2004) hevder at når foreldre er langvarig og alvorlig psykisk syk kan det ikke lengre vurderes om ... -
Om lærere og treneres tilnærminger til utfordringer i deres læringsmiljø - En kvalitativ intervju- og observasjonsstudie om hvordan lærere og trenere opplever utfordringer relatert til motivasjon, deltagelse og vurdering i deres læringsmiljø, og hvilke strategier som brukes i møte med disse
(Master thesis, 2018)I denne studien har jeg sett på hvordan lærere i videregående skole og trenere i lagidrett opplever ulike utfordringer tilknyttet deres læringsmiljø. Jeg har studert hvilke tilnærminger de har til utfordringene og hvilke ... -
Om normer for kjønn i et barnefellesskap
(Master thesis, 2015)I denne oppgaven har jeg sett på hvordan normer for kjønn kan komme til syne i et barnefellesskap. Jeg har gjort et etnografisk inspirert feltarbeid, ved å gjennomføre deltakende observasjoner og samtaler med barn og ... -
Om toppfotballtreneres tilnærminger til ledelse, og hvordan det påvirker læringsmiljø og prestasjonsutvikling
(Master thesis, 2021)Temaet for dette forskningsprosjektet er hvilke ledelsesformer og strategier norske toppfotballtrenere bruker for å påvirke læringsmiljø og prestasjonsutvikling i sin spillergruppe. Studiens formål er å gjøre kunnskap om ... -
Omsorg for ettåringer i barnehagen - En kvalitativ studie av hvordan en barnehagelærer ivaretar ettåringers behov for omsorg
(Master thesis, 2015)Tema for denne masteroppgaven er omsorg for ettåringer i barnehagen, og jeg har undersøkt hvilke kvaliteter som blir viktig i omsorgsarbeidet inn imot de minste barna som begynner i barnehagen. Oppgavens problemstilling ... -
Omsorg i barnehagen
(Master thesis, 2014)I denne masteroppgaven har målet vært å få bedre kjennskap til begrepet omsorg gjennom teoretisk fordypning og gjennom ansatte i barnehagens oppfatninger av begrepet omsorg og hvordan de opplever at omsorg viser seg og ... -
Omsorg og læring: En kritisk diskursanalyse av forholdet mellom begrepene omsorg og læring i barnehagens rammeplan
(Master thesis, 2013)Overordnet tema for denne studien er forholdet mellom omsorg og læring. Begrepene har en sentral betydning for barnehagens innhold, også når vi ser tilbake på barnehagens historiske tradisjon. Oppgavens problemstilling ... -
On and Off the Streets: children moving between institutional care and survival on the streets
(Master thesis, 2011)The new social studies of childhood advocate for children to be viewed and approached as social actors who are competent participants on matters affecting them. It further suggests that childhood should be viewed as a ... -
Oppdragelsens endelikt i barnehagen?
(Journal article; Peer reviewed, 2018) -
Oppfatning av eget læringsbehov hos nye ledere: Hvordan oppfatter en ny leder sine lederegenskaper og seg selv som leder? Hvilke behov for læring opplever nye ledere?
(Master thesis, 2010)Three new leaders were interviewed in this study to find out how they view their own need for learning, how they view themselves as leaders and what gives motivation for learning. The study focuses on persons with a technical ... -
Oppfatninger om tydelig ledelse i en relasjonsorientert bedrift: - å slipe en diamant
(Master thesis, 2014)Kantega er en diamant. En diamant som ikke har fått slipt alle fasettene sine enda. Gjennom denne oppgaven utforskes hva som skal slipes. Måten dette gjøres på er at jeg har spurt flere ansatte i Kantega Trondheim om hvilke ... -
Oppfølging etter mobbing
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er hvordan skolene følger opp elever som har vært utsatt for mobbing. Jeg har i denne studien ønsket å få frem lærere og rektorers oppfatning av begrepet mobbing og deres meninger om oppfølging i ... -
Opplevd medvirkning eller skinnprosess? En Q-metodologisk studie om hvordan de ansatte ved et helseforetak opplever en endringsprosess
(Master thesis, 2018)En seksjon ved et offentlig helseforetak skulle endelig få flytte inn i et etterlengtet nybygg, og fire avdelinger skulle bli til en. Gjennom denne studien har jeg hatt som mål å finne ut av de ansattes opplevelsen av denne ... -
Opplevd støtte hos elever med ADHD i skolen.
(Master thesis, 2021)Elever med ADHD er en mangfoldig elevgruppe, der alle har sine individuelle utfordringer. I denne studien har jeg belyst hva det er som fremmer motivasjon og mestring hos en gruppe elever med ADHD, gjennom å belyse hvilke ... -
Opplevde symptomer på ADHD, en begrensning for mestring?
(Master thesis, 2022)Mestring har vist seg å være en viktig faktor når det kommer til både fysisk og psykisk helse hos oss mennesker. Flere styringsdokumenter trekker frem viktigheten av å mestre eget liv og evnen til å kunne håndtere ... -
Opplevde utfordringer ved økt bruk av nettbaserte kommunikasjonstjenester: En kvalitativ studie av hvilke utfordringer tre ansatte ved Ppt opplever ved økt bruk av nettbaserte kommunikasjonstjenester
(Master thesis, 2010)Dette forskningsarbeidet er en kvalitativ fenomenologisk studie som har søkt å belyse hvilke utfordringer ansatte ved Ppt opplever i forbindelse med økt bruk av nettbaserte kommunikasjonstjenester. Tilnærmingen som ble ... -
Opplevelse av endring i egen enhet : spesialisering i relasjonsledelse
(Master thesis, 2015)Denne studien er gjennomført i et globalt selskap med hovedkontor i Norge. Selskapet har vektlagt at det er nødvendig å omfavne endring for at det skal oppå målene sine. De ansatte blir oppfordret til mobilitet mellom ... -
Opplevelse av læring gjennom samarbeid i videospill
(Master thesis, 2023)Videospill og læring har blitt et dagsaktuelt tema. Når bedrifter, organisasjoner og institusjoner ønsker at spillerfaring skal på CV-en er det tydelig at man tenker at man lærer fra videospill. Da blir heller spørsmålet; ... -
Opplevelse av motivasjon og sosial støtte i knutepunktskolene: En kvantitativ studie av motivasjon og sosial støtte med hensyn til gjennomføring av videregående opplæring for hørselshemmede elever
(Master thesis, 2011)Formålet med undersøkelsen: Når det gjelder gjennomføring og bortvalg i videregående opplæring kan det på den ene siden være en positiv prosess hvor elevene oppfatter skolen som et godt sted å være og som videre fører til ...