Omsorg for ettåringer i barnehagen - En kvalitativ studie av hvordan en barnehagelærer ivaretar ettåringers behov for omsorg
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2385649Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tema for denne masteroppgaven er omsorg for ettåringer i barnehagen, og jeg har undersøkt
hvilke kvaliteter som blir viktig i omsorgsarbeidet inn imot de minste barna som begynner i
barnehagen. Oppgavens problemstilling er: Hvordan opplever en barnehagelærer at hun
ivaretar ettåringers behov for omsorg gjennom barnehagedagen? For å besvare
problemstillingen har jeg gjennomført en kvalitativ undersøkelse bygget på et mikroetnografisk studie med en hermeneutisk tilnærming. Jeg har benyttet meg av både
observasjoner og intervju som metode for datainnsamling. Jeg har observert
samspillssekvenser mellom ettåringer og en barnehagelærer på en småbarnsavdeling, med
fokus på barnehagelærers praksis i møte med ettåringer. Etter observasjonsperioden intervjuet
jeg barnehagelærer for å få tak i hennes tanker og refleksjoner rundt omsorgsarbeidet og egen
praksis. Enkelte av observasjonene ble brukt i form av eksempler og ga mulighet til
supplerende spørsmål til intervjuguiden under intervjuet.
Som teoretiske grunnlaget har jeg valgt å redegjøre for tilknytningsteori av John Bowbly og
Mary Ainsworth, for så å flytte fokuset på Knud E. Løgstrup og Nel Noddings perspektiver på
etisk omsorg. Videre har jeg gjort rede for perspektiver på profesjonell omsorg i lys av Per
Nortvedt, i tillegg til å løfte fram blant annet Ole Henrik Hansens tanker om kjærlighetens
rolle i det profesjonelle omsorgsarbeidet
Gjennom analysearbeidet ble seks kategorier fremtredende: 1) Kjærligheten til barnet, 2)
påloggede voksne, 3) barns omsorg for hverandre, 4) foreldresamarbeid, 5) mindre grupper
og 6) få planer. Med utgangspunkt i mine observasjoner og forskningsdeltakerens uttalelser i
intervjuet har jeg i lys av teori drøftet kategorienes betydning for ettåringens behov for
omsorg i barnehagen.
Studien konkluderer med at et tett samspill mellom prosessuelle og strukturelle kvaliteter blir
viktig for å ivareta ettåringers behov for omsorg, hvor relasjonene mellom de ansatte og barna
tillegges størst verdi. I det relasjonelle arbeidet trekkes kjærligheten fram som en
kjernekompetanse og anses å ha verdi for barnets trivsel og utvikling. Kjærlighet i
profesjonell sammenheng byr likevel på etiske dilemmaer, noe som fremmer behovet for
etiske prinsipper i forholdet mellom en profesjonell versus privat kjærlighetsforståelse.