• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Om lærere og treneres tilnærminger til utfordringer i deres læringsmiljø - En kvalitativ intervju- og observasjonsstudie om hvordan lærere og trenere opplever utfordringer relatert til motivasjon, deltagelse og vurdering i deres læringsmiljø, og hvilke strategier som brukes i møte med disse

Jakobsen, Marte Therese
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Jakobsen, Marte Therese (1.269Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2578181
Utgivelsesdato
2018
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2170]
Sammendrag
I denne studien har jeg sett på hvordan lærere i videregående skole og trenere i lagidrett opplever ulike utfordringer tilknyttet deres læringsmiljø. Jeg har studert hvilke tilnærminger de har til utfordringene og hvilke strategier som brukes i møte med dem. Studien har et gjennomgående utforskende siktemål om å utvide vår forståelse for hvordan pedagogiske utfordringer oppleves og imøtekommes i ulike kontekster. Studien består av et utvalg på 3 lærere og 3 trenere. Data er utledet gjennom kvalitative intervjuer og observasjoner av praktikerne i sin praksis i klasserommet og på trening. Studien er gjort gjennom en induktiv innfallsvinkel, hvor det empiriske materialet har vært utgangspunktet for videre analyser. I empirien fremstod følgende kategorier som sentrale: 1) Glede gjennom aktivitet, 2) interesse og engasjement, 3) prestasjonsfokus, 4) medbestemmelse og eierskap, 5) vurderingspraksis og 6) å arbeide som et kollektiv. Disse kategoriene blir koblet opp mot temaene motivasjon for deltagelse og prestasjonsfokus og vurderingspraksis som hovedområder for de utfordringene som lærerne og trenerne opplever. Studien viser at de opplever utfordringene i ulik grad, og at de har ulike tilnærminger og strategier.
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit