Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Title
Now showing items 1567-1586 of 2531
-
Mellommenneskelig balansering i det ukjente - En Q-metodologisk studie av hvordan ledere og medarbeidere opplever møte med det spenningsfylte i en medarbeidersamtale
(Master thesis, 2016)Utgangspunktet for mastergradsoppgaven er temaet: møte med det spenningsfylte i en medarbeidersamtale. Hensikten med studien er å se nærmere på hvordan ledere og medarbeidere opplever møtet med det jeg betegner som noe ... -
«Men hvordan klarer du å stå i det?»: Gruppeveiledning og mestring i psykososialt arbeid
(Master thesis, 2012)This is a master’s thesis in counseling. The topic of this master thesis is group supervision for social and health workers. By using a research method called Q-methodology, I seek to answer the research problem: How do ... -
«Men jeg ønsket å være en som kunne løfte han»: Om relasjon og lederskap i en todelt lederstruktur
(Master thesis, 2013)Hensikten med denne studien har vært å få innsikt i hvordan en todelt lederstruktur påvirker relasjonen mellom lederne og lederskapet som helhet. Informantene er hentet fra Den norske kirke som har en slik struktur. Jeg ... -
Menn diagnostisert med AD/HD i voksen alder og deres erfaringer med skole
(Master thesis, 2012) -
"Mennesket har en iboende kraft til å løse ting selv. Det er vi rådgivere som hjelper dem på veien" - En kvalitativ studie om hva som oppleves betydningsfullt for rådgivere i deres rådgivningsprosess
(Master thesis, 2020)Formålet med denne masteravhandlingen har vært å skaffe en innsikt i hva rådgivere erfarer som betydningsfullt i deres utøvelse av rådgivning i praksis. Avhandlingen er bygget på følgende problemstilling: - Hva er ... -
"Mens leken er god" - En kvalitativ studie av læreres erfaringer med uteskole som alternativ læringsarena i møte med elever med atferdsproblemer i grunnskolen.
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilke erfaringer lærere har med bruk av uteskole som alternativ læringsarena, rettet mot en spesifikk elevgruppe. Problemstillingen for studien har vært: «Hvilke ... -
Mental Health Struggles among Norwegian International Adoptees
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article explores mental health struggles experienced by international adoptees. A series of 26 qualitative retrospective interviews with international adoptees in Norway, aged 21–34 at the time of interview, shows how ... -
Mental omstilling for konkurransedyktige organisasjoner: En fenomenologisk studie av hvordan ledere kan åpne seg for mental omstilling, hvordan coaching kan fremme slik omstilling, og hvordan ledere kan videreføre ny oppfatning til organisasjonen som helhet
(Master thesis, 2012)This study’s research issue aims to gain insight into what it is that can make leaders open to mental restructuring, in terms of gaining a new conception of one self and the organization, and gaining a feeling that something ... -
«Mer enn meg selv»: En kvalitativ studie av motivasjon i en frivillig ungdomsorganisasjon
(Master thesis, 2012)Motivasjon er sentralt i rekruttering av frivillige ledere og avgjørende for vedvarende frivillig engasjement. Denne studien har studert hvilke motivasjonsfaktorer som gjør seg gjeldende i en frivillig kristen ungdomsorganisasjon ... -
Mestring i Ungdomsbedrift: risiko, virkelighetsnærhet og selvregulering
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne artikkelen undersøker hvordan elever ved to europeiske videregående skoler opplever mestring i forbindelse med Ungdomsbedrift (UB). Data er samlet inn fra to skoler, en i Finland og en i Latvia. Det er gjennomført ... -
Mestringsforventning og fullføring av videregående skole blant første- og andregenereasjon innvandrere
(Master thesis, 2014)Det er en utfordring for utdanningssystemet i Norge at mange elever ikke fullfører videregående skole og at innvandrere fullfører i mindre grad enn ikke-innvandrere. For å forstå bedre hva som kan gjøres i skolen for å ... -
Metodevalg for dobbeltdiagnose Downs syndrom og autisme
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven har som mål å kartlegge hvilke metoder som brukes i innlæringen av grunnleggende ferdigheter for barn med dobbeltdiagnose Downs syndrom og autisme. Problemstilling for oppgaven var: Hvilke metoder ... -
«Midt i mellom»: Ei kvalitativ undersøking av to elevar med opplæring etter § 2-6 og deira erfaringar med å vere knytt til to skular. Med fokus på språk, venskap og identitet
(Master thesis, 2012)Bakgrunn: Barn som har opplæring etter Opplæringslova § 2-6 har to ulike skular og to ulike språk å forhalde seg til. Dei fleste barna som blir født døve i dag får operert inn cochleaimplantat som gir dei moglegheit å ... -
Migrant children experiences of school: A case study of Iranian children in Trondheim, Norway
(Master thesis, 2013)Children’s experiences of migration are largely shaped by their experiences of schools in the host society. The present study aims to explore experiences of 15 Iranian immigrant children between the ages of 8-18 living in ... -
Militarized everyday lives, logics and responses among children and youth in a violent community in urban Brazil
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This article draws on interviews with 40 participants (12–25 years) to examine how drug trafficking and armed violence militarizes the everyday lives of young residents in a deprived community in urban Brazil. The overall ... -
Miljøfaktorers betydning for skolevegring - En litteraturstudie med et utviklingsøkologisk perspektiv - Hvilke faktorer kan føre til at eleven vegrer seg for å gå på skolen?
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven handler om skolevegring. Forekomsten av skolevegring er vanskelig å tallfeste, men forskning tyder på at om lag en elev i hver klasse viser tegn til skolevegring. Skolevegring er svært alvorlig for den det ... -
Mimesis, didaktikkog digitale læremidler
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2008:211, Doctoral thesis, 2008) -
"Mind your heart" : a study of the possible influence of mindfulness for applying intuitive resources in decision making
(Master thesis, 2015)This thesis explores if mindfulness practise makes it easier to access intuitive resources and how that might facilitate decision-making. The concept Intuitive Resources is applied to emphasise positive attributes and ...