Mestring i Ungdomsbedrift: risiko, virkelighetsnærhet og selvregulering
Journal article, Peer reviewed
Published version
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2599388Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
FoU i praksis. 2018, 12 (2), 49-66.Sammendrag
Denne artikkelen undersøker hvordan elever ved to europeiske videregående skoler opplever mestring i forbindelse med Ungdomsbedrift (UB). Data er samlet inn fra to skoler, en i Finland og en i Latvia. Det er gjennomført fokusgruppeintervjuer med totalt 12 elever. Elevene som deltok i studien, er mellom 17 og 18 år og går andre året på videregående skole. I tillegg brukes bakgrunnsdata fra intervjuer med 9 lærere. Hovedfunnet er at elevene opplever å få økt mestringsforventning gjennom arbeidet med UB, men også at arbeidet med UB innebærer stor variasjon når det gjelder elevers mestring og mestringsforventninger. Mange elever forteller at de jobber relativt hardt og målrettet med UB, og de opplever positive mestringserfaringer og mestringsforventninger. Noen elever imidlertid ser ut til å legge ned lite innsats og enkelte slutter i UB. Disse elevene opplever sannsynligvis mindre gode mestringserfaringer og mestringsforventninger. UB har altså et svært spennende potensial da de fleste deltakerne forteller om positive erfaringer med UB, samtidig som en del elever som vanligvis ikke opplever mestring i skolesammenheng, opplever nettopp det i arbeid med UB.