• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Metodevalg for dobbeltdiagnose Downs syndrom og autisme

Tangen, Ellen Haugstulen
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Masteroppgave (660.8Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2421230
Utgivelsesdato
2016
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2173]
Sammendrag
Denne masteroppgaven har som mål å kartlegge hvilke metoder som brukes i innlæringen av grunnleggende ferdigheter for barn med dobbeltdiagnose Downs syndrom og autisme. Problemstilling for oppgaven var:

Hvilke metoder bruker man for innlæring av grunnleggende ferdigheter for målgruppen førskolebarn med dobbeltdiagnose Downs syndrom og Autisme, Hva er bakgrunnen for dette valget?

Kartleggingen har blitt gjort gjennom 3 intervjuer med spesialpedagoger som jobber for barn med dobbeltdiagnose Downs syndrom og autisme. Problemstillingen ble da spisset til:

Hvilke metoder bruker man for innlæring av grunnleggende ferdigheter for språk og kommunikasjon, for målgruppen førskolebarn med dobbeltdiagnose Downs syndrom og autisme, Hva er bakgrunnen for dette valget?

Funn viser at det ikke er noen metode som brukes for denne diagnosegruppen, men at det brukes noen arbeidsmodeller. Modeller som blir nevnt under intervjuene er Karlstadmodellen, Peccs og Teacch.

Etter å ha gjennomført dette arbeidet har det dukket opp mange nye forskningsspørsmål som resultat av dette arbeidet. Dette går på kartlegging av grunnleggende ferdigheter, kunnskap om dobbeltdiagnosen, metode for arbeidet, motivasjonsarbeid og Karlstadmodellen i forhold til denne diagnosegruppen, overgang barnehage skole og helhetlig læringsmiljø for barn med ASK tiltak.
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit