• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

«Men jeg ønsket å være en som kunne løfte han»: Om relasjon og lederskap i en todelt lederstruktur

Steinsland, Hege
Master thesis
Thumbnail
View/Open
699654_FULLTEXT01.pdf (1008.Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/271831
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2170]
Abstract
Hensikten med denne studien har vært å få innsikt i hvordan en todelt lederstruktur påvirker relasjonen mellom lederne og lederskapet som helhet. Informantene er hentet fra Den norske kirke som har en slik struktur. Jeg har intervjuet to lederpar, som representerer hver sin linje i strukturen og møtes i sitt daglige virke. En femte informant møter sjelden lederen for den andre linjen, p.g.a geografisk avstand.

Informantparene hadde gode intensjoner, både om å utgjøre et felles lederskap, og for relasjonen seg i mellom. I praksis slet de med å finne tid eller klima til å jobbe fram en robust relasjon og klarhet omkring lederskapet. Den enslige informanten hadde en vag erfaring av å utgjøre et lederskap sammen med andre og beskrev forholdet til den andre lederen som en «ikkerelasjon»

I tillegg var det tre funn som utpekte seg i materialet. Det ene handlet om ulike forhold knyttet til makt og autoritet og hvordan dette påvirket både lederskapet og relasjonen. Det andre handlet om uklare felles mål eller mangelen på evne til å jobbe målrettet sammen. Det tredje handlet om en stor gruppe ansatte, som så ut til å falle mellom de to linjene uten en samlet og målrettet ledelse.

Det som utpekte seg som en samlekategori i materialet var et ønske hos alle informantene om noe annet i framtiden enn det de erfarte i nå-situasjonen. I min drøfting og konklusjon viser jeg til det store potensialet som ligger nettopp i dette felles ønske.

Det er mye i materialet som tyder på at den todelte lederstrukturen er et hinder, som bevisst må overskrides, i arbeidet med å utvikle en robust relasjon, tydelige felles mål, hensiktsmessig bruk av makt og en samlet ledelse av organisasjonens totale ressurser. Jeg presenterer en horisontal tilnærming til delt lederskap som et supplement til den mer tradisjonelle vertikale delingen. Jeg drøfter hindringer og muligheter i dette og peker på at en kombinasjon av å dele lederskapet vertikalt og horisontalt kan være en farbar veg i møte med de utfordringene som kommer fram i denne studien. Jeg peker imidlertid på at en bevisst prioritering av og øving på teamferdigheter, dialog og relasjonskompetanse, er en forutsetning for at horisontalt delt lederskap skal fungere.
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskap

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit