Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Title
Now showing items 1422-1441 of 2590
-
Ledere : et verktøy i ansattes kompetansutvikling
(Master thesis, 2015) -
Ledere i en omstillingsprosess - intervju av fem mellomledere i lys av Deci og Ryans (1985) selvbestemmelsesteori
(Master thesis, 2019)I selvbestemmelsesteorien (Deci & Ryan, 1985; Ryan & Deci, 2017) ligger troen på at menneskets velvære er avhengig av at behovene autonomi, kompetanse og tilhørighet er tilfredsstilt, og at dette er gjeldende på alle arenaer ... -
Lederen som relasjonskunstner
(Master thesis, 2017)Hensikten med denne studien har vært å få innsikt i hvordan kunnskap og ferdigheter innenfor gestaltperspektivet kan komme til uttrykk i eget lederskap. Informantene mine har alle utdanning fra Norsk Gestaltinstitutt ... -
Lederes erfaringer med kultur som styringsinstrument
(Master thesis, 2009) -
Lederes opplevelse av en styrkebasert tilnærming
(Master thesis, 2021)Formålet med denne studien har vært å utforske lederes opplevelser om kommunikasjon tilknyttet en styrkebasert tilnærming. En styrkebasert tilnærming handler om å ha et fokus på menneskers styrker, altså deres kapasitet ... -
Leders bruk av fysisk kontakt som del av kommunikasjonen : en Q-metodisk undersøkelse av gruppemedlemmers holdninger til leders bruk av fysisk kontakt, og hvilken betydning det kan få for en leder som ønsker å etablere en tillitsfull og anerkjennende relasjon med gruppemedlemmene
(Master thesis, 2016)Denne studien har til hensikt å bidra til bevisstgjøring og mer kunnskap om hvilke holdninger som eksisterer i forhold til bruk av fysisk kontakt på arbeidsplassen, og hvilke konsekvenser en slik tilnærming kan gi for ... -
Lederskap i en effektiviseringsprosess - ''Det viktigste er bevissthetsgjøringen om at du faktisk tenker effektivitet i alle beslutninger og alle ledd''
(Master thesis, 2018)Alle organisasjoner er avhengig av sine omgivelser og styres både av endringskrefter i omgi-velsene og av interne forhold. Bakgrunnen for denne kvalitative masterstudien er avbyråkrati-serings- og effektiviseringsreformen ... -
Lederskapsutvikling: Ledelse – det handler om å bry seg. En Kvalitativ studie av erfarne lederes opplevelse av sine ledelsesreiser
(Master thesis, 2018)Tema for denne studien er lederskapsutvikling. Med utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan opplever erfarne ledere sin ledelsesreise fram til den lederen de er i dag? Er hensikten å få innsikt i hva erfarne ledere har ... -
Lederutvikling i Sjøforsvaret - En studie av betydningen av medarbeidersamtaler og tjenesteuttalelser
(Master thesis, 2014)denne oppgaven er det satt fokus på lederutvikling ute på avdelingen i Sjøforsvaret. Gjennom utdanningen som Sjøforsvarets offiserer gjennomfører frem til de starter sin karriere som yrkesoffiser i Sjøforsvarets avdelinger, ... -
Lederutvikling i sykehus: Utvikling av ledelse eller ledelse for utvikling
(Master thesis, 2011)Tema for denne oppgaven er lederutvikling i helsesektoren. Oppgaven bidrar med innsikt i hvordan lederutvikling for sykehusledere kan gjennomføres ved hjelp av et skreddersydd og delvis internt utviklet lederutviklingsprogram. ... -
Lek som før-rasjonelt fenomen
(Master thesis, 2013) -
Lekens betydning for inkludering, og tilrettelegging for lek i skolen En kvalitativ studie av læreres beskrivelser knyttet til leken i deres pedagogiske praksis
(Master thesis, 2022)Lekens betydning og lekens plass i skolen har de siste årene fått økt politisk oppmerksomhet. De Forente Nasjoner (FN) advarer eksplisitt mot et økende læringstrykk og vektlegging av «formell akademisk suksess» i barnas ... -
Lekens betydning for sosial kompetanse i barnehagen
(Master thesis, 2015)Denne forskningsoppgaven er rettet inn på lekens betydning for utvikling av sosial kompetanse hos barnehagebarn. Fokuset ligger på hva pedagogiske ledere i barnehagen legger i leken og dens rolle i forhold til utvikling ... -
Leketid - en hermeneutisk undersøkelse av lekens vesen og verdi
(Master thesis, 2014) -
Lekser i barneskolen - En kvalitativ intervjustudie av tre grunnskolelæreres erfaringer med bruk av lekser i barneskolen
(Master thesis, 2018)Temaet for denne studien er læreres erfaringer med bruk av lekser i barneskolen, med fokus på hvilken hensikt lærere mener lekser kan ha. Målet med studien er å bidra til økt forståelse knyttet til hensikten med lekser, ... -
Lekser; et verktøy for læring, eller en demotiverende tidstyv?
(Master thesis, 2022)Lekser har vært debattert i media i lang tid. Med et hovedpoeng at lekser skal styrke elevenes akademiske prestasjoner, har praksisen vært godtatt i den tro at det fungerer. Likevel viser forskning at dette ikke nødvendigvis ... -
Lenge skal du leve og lenge skal du lære: En analyse av voksnes læring i norsk-politisk kontekst
(Bachelor thesis, 2024)Ingen sammendrag