Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 1414-1433 av 2501
-
Livsstil og ledelse: En Q-metodisk undersøkelse av lederes holdninger til hvordan de påvirker sine medarbeidere gjennom sin adferd, med fokus på livsstil og ledelse
(Master thesis, 2013)I denne studien trekkes livsstil som begrep og aktuelle ledelsesteorier sammen. Studiens sentrale fokus er lederes holdninger til påvirking av medarbeidere, da gjennom egen adferd med fokus på livsstil og ledelse. Livsstil ... -
Logos: - en kvalitativ studie av PP-rådgiveres opplevelse av å bruke Logos som verktøy for å avdekke dysleksi hos skoleelever
(Master thesis, 2011)Tittel: Logos - en kvalitativ studie av PP-rådgiveres opplevelse av å bruke Logos som verktøy for å avdekke dysleksi hos skoleelever. Bakgrunn og formål: Det stilles store krav til både lesing og skriving i skolen. ... -
Lokalbankens rolle i å fremme livskvalitet i lokalsamfunnet
(Master thesis, 2022)Verden vi lever i er stadig i utvikling og lokalsamfunnet vi lever i blir satt på prøve. Kontinuerlige endringer og nye utfordringer gjør at alle må jobbe sammen for å skape en bedre fremtid, for oss selv og de som kommer ... -
Longitudinal relations between gaming, physical activity, and athletic self-esteem
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Background: Youth are increasingly engaged in digital games; while physical activity rates are declining. This study examines whether the amount of time children spend on gaming is related to physical activity and athletic ... -
Lost Futures? Educated Youth Precarity and Protests in the Oromia Region, Ethiopia
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Drawing on ethnographic fieldwork, this article explores the connections between young people's livelihoods, education and visions of the future in Ethiopia. It engages with educated youth's narratives of precarity, ... -
Lytting i lederskap - « Det handler om mer enn å høre »: En kvalitativ intervjustudie av lederes opplevelse av lytting i utøvelse av lederskap
(Master thesis, 2013)The art and skill of listening can have great potential as a leadership capacity to develop, in a world with increasing demands and complexity in response to our challenges of global sustainability. The study found that ... -
Læraren som ressurs - Ein kvalitativ studie retta mot læraren som ressurs i eit psykisk helsefremjande perspektiv
(Master thesis, 2020)Denne studien har intensjon om å rette søkelyset mot lærarrolla i eit psykisk helsefremjande perspektiv. Med fagfornyinga og implementeringa av det tverrfaglege kjerneelementet folkehelse og livsmeistring som bakteppe, ... -
Lære hele livet - Subjektsposisjoner i dagens utdanningspolitikk
(Master thesis, 2019)Livslang læring har vært et fokus i norsk utdanningspolitikk siden tidlig på 1970-tallet. Flere studier viser imidlertid at betydningen av begrepet og virkningene det har hatt for befolkningen i samfunnet har endret seg ... -
Lærehemmende atferd i skolen
(Master thesis, 2011) -
Lærekandidaters opplæring og framtidsutsikter : en Q-metodologisk studie om hva veiledere vektlegger i opplæringen av lærekandidater slik at de skal oppleve mestring og bli en ressurs i arbeidsmarkedet
(Master thesis, 2016)Formålet med denne masterstudien har vært å få et innblikk i hva veiledere vektlegger i opplæringen av lærekandidater for at de skal oppleve mestring og ha mulighet for en jobb etter endt opplæring. Lærekandidater følger ... -
Læremidler og Kunnskapsformer: "Det med å ha prøvd ut i praksis, mens man er midt i prosessen med utvikling av læremidler har vært nyttig. For vi fikk noen aha-opplevelser første dag i praksis med elevene".
(Master thesis, 2013)Bakgrunn for studien er Statlige føringer knyttet til læremiddelkunnskap, og hvordan disse kravene er implementert i grunnskole og utdanning. Datamaterialet er video-observasjon og fokusgruppeintervju av studenter ved ... -
Læreplanverket som Allmenndannande
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgåva er først og fremst retta mot temaet danning, og eg valde å sjå danning i relasjon til det norske læreplanverket. Det teoretiske- danningsperspektivet som vart valt som utganspunkt i analysen var Wolfgang ... -
Lærer-elev-relasjon: En klasseromstudie av en lærer og hennes elever på 4. trinn i grunnskolen
(Master thesis, 2017) -
Lærer-elev-relasjonen - En kvantitativ studie av elevers opplevelse av skolens læringsmiljø og lærerens sosiale støtte, og hvilken betydning dette har for elevenes psykiske helse, indre motivasjon og hjelpesøkende atferd
(Master thesis, 2015)I denne masteroppgaven er det fokus på elevenes opplevelse av læreren som sosial støttende i 8. til 10. trinn i grunnskolen og 2. og 3. trinn i den videregåendeskolen. Målet med denne studien er å se på relasjoner mellom ... -
Lærer-elev-relasjonen i det digitale klasserommet
(Master thesis, 2021)12.mars 2020 ble livet som vi kjente det snudd på hodet i løpet av en pressekonferanse – Covid-19 hadde spredd seg til Norge, og dette førte til kraftige restriksjoner og nedstenginger. Over natten skulle alle landets ... -
Lærer-elev-relasjonen: En kvantitativ studie av elevenes opplevelse av læringsmiljø og lærerens sosiale støtte, og hvilken betydning dette har for motivasjon og læringsatferd i skolen
(Master thesis, 2014)I denne studien er det fokus på elevenes opplevelse av relasjonen til læreren i matematikk påbarne- og ungdomskolen. Målet med studien er å undersøke om elevenes opplevelse avlæreren endrer seg med økende trinn, og hva som ... -
Lærerarbejdet mellem konceptstyring og professionsetos : om liv og modstandsformer i skolestrukturerne
(Peer reviewed; Journal article, 2015)Artiklen følger tre lærere, der alle har set sig nødsaget til at revidere den lærergerning, de havde forberedt sig til. Deres møde med lokale og centrale styringsformer af skolen har begrænset anvendelsen af deres erhvervede ... -
” Lærere har den kraften at de kan påvirke deg for resten av livet ”: En intervjustudie av fire elevers opplevelse av studieretningen bygg og anlegg
(Master thesis, 2011)Denne kvalitative studien har undersøkt elevers opplevelse av studieretningen bygg og anlegg. Min intensjon var å få frem elevenes stemme i henhold til hvordan de selv opplever skolesituasjonen og hva som er viktig for at ... -
Lærere og skoler i utvikling
(Master thesis, 2010)