Lærer-elev-relasjonen i det digitale klasserommet
Abstract
12.mars 2020 ble livet som vi kjente det snudd på hodet i løpet av en pressekonferanse– Covid-19 hadde spredd seg til Norge, og dette førte til kraftige restriksjoner ognedstenginger. Over natten skulle alle landets elever og lærere tilpasse seg en helt ny,heldigital skoledag. En stor del av skoledagen handler om undervisning – men like viktiger det relasjonelle perspektivet, som forskning viser har en meget stor betydning fortrivsel og læring i skolen, men også for elevenes liv utenfor skolens fire vegger og deresfremtid.Hensikten med dette prosjektet er å finne ut om, og eventuelt hvordan lærer-elevrelasjonenble påvirket av hjemmeskoleperioden som følge av nedstengingen. Elevenesom deltar i prosjektet er elever på mellomtrinnet, og hadde derfor hjemmeskole i tomåneder – fra mars til mai 2020. Målet har vært å høre elevenes historier og gi etinnblikk i deres skolehverdag under hjemmeskoleperioden, men ikke å generaliserehvordan lærer-elev-relasjonen ble påvirket.Informantene delte historier om skoledager preget av mye selvstendig arbeid og et savnetter venner, men også lærere som ga de kreative, spennende oppgaver og som vartilgjengelige for dem gjennom skoledagen. On 12 March 2020, life as we knew it was turned upside down during a press conference- Covid-19 had spread to Norway, and this led to severe restrictions and shutdowns.Overnight, all the country's students and teachers had to adapt to a completely new, alldigitalschool day. A large part of the school day is about teaching - but just as importantis the relational perspective, which research shows has a very great impact on well-beingand learning in school, but also on students' lives outside school and their future.The purpose of this project is to find out if, and possibly how, the teacher-studentrelationship was affected by the home school period as a result of the shutdown. Thestudents participating in the project are students from 5th-7th grade, which means theyhad home school for two months - from March to May 2020. The goal has been to hearthe students' stories and give an insight into their everyday school life during the homeschool period, but not to generalize how the teacher-student-relationship was affected.The informants shared stories about school days characterized by a lot of independentwork and a longing for friends, but also teachers who gave them creative, exciting tasksand were available to them throughout the school day.