Lærer-elev-relasjonen: En kvantitativ studie av elevenes opplevelse av læringsmiljø og lærerens sosiale støtte, og hvilken betydning dette har for motivasjon og læringsatferd i skolen
Abstract
I denne studien er det fokus på elevenes opplevelse av relasjonen til læreren i matematikk påbarne- og ungdomskolen. Målet med studien er å undersøke om elevenes opplevelse avlæreren endrer seg med økende trinn, og hva som eventuelt kan forklare dette. Det var også etmål å belyse hvilken sammenheng skolens målstruktur og lærerens sosiale støtte hadde forelevenes motivasjon og læringsatferd. Studiens problemstillinger er følgende:Hvilken sammenheng er det mellom trinn, uro og disiplinproblemer, skolensmålstruktur og elevenes opplevelse av sosial støtte?Hvilken sammenheng er det mellom skolens målstruktur, sosial støtte ogmotivasjonsrelaterte variabler?For å belyse problemstillingene ble det gjennomført en kvantitativ undersøkelse og dataeneble samlet inn ved bruk av spørreskjema. I undersøkelsen deltok 1628 elever fordelt på 5-10trinn i Trøndelag.
Resultatene indikerer at betydningen av trinn, og uro og disiplinproblemer medieres gjennomskolens målstruktur. Det betyr at elevene opplever mindre sosial støtte fra læreren medøkende alder på grunn av endring i målstrukturen. Sosial støtte medierer betydningen avskolens målstruktur og har innvirkning på elevenes mestringsforventning, indre motivasjon,hjelpesøkende atferd og innsats. Resultatene fra analysene er diskutert opp i mot teori ogtidligere forskning, samt en refleksjon over funnenes praktiske implikasjoner.