• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lærer-elev-relasjonen: En kvantitativ studie av elevenes opplevelse av læringsmiljø og lærerens sosiale støtte, og hvilken betydning dette har for motivasjon og læringsatferd i skolen

Aune, Karen Marie
Master thesis
View/Open
741966_FULLTEXT01.pdf (Locked)
URI
http://hdl.handle.net/11250/270070
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2170]
Abstract
I denne studien er det fokus på elevenes opplevelse av relasjonen til læreren i matematikk påbarne- og ungdomskolen. Målet med studien er å undersøke om elevenes opplevelse avlæreren endrer seg med økende trinn, og hva som eventuelt kan forklare dette. Det var også etmål å belyse hvilken sammenheng skolens målstruktur og lærerens sosiale støtte hadde forelevenes motivasjon og læringsatferd. Studiens problemstillinger er følgende:

Hvilken sammenheng er det mellom trinn, uro og disiplinproblemer, skolensmålstruktur og elevenes opplevelse av sosial støtte?Hvilken sammenheng er det mellom skolens målstruktur, sosial støtte ogmotivasjonsrelaterte variabler?

For å belyse problemstillingene ble det gjennomført en kvantitativ undersøkelse og dataeneble samlet inn ved bruk av spørreskjema. I undersøkelsen deltok 1628 elever fordelt på 5-10trinn i Trøndelag.

Resultatene indikerer at betydningen av trinn, og uro og disiplinproblemer medieres gjennomskolens målstruktur. Det betyr at elevene opplever mindre sosial støtte fra læreren medøkende alder på grunn av endring i målstrukturen. Sosial støtte medierer betydningen avskolens målstruktur og har innvirkning på elevenes mestringsforventning, indre motivasjon,hjelpesøkende atferd og innsats. Resultatene fra analysene er diskutert opp i mot teori ogtidligere forskning, samt en refleksjon over funnenes praktiske implikasjoner.
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit