Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 2079-2098 av 2531
-
Sosialpedagogisk rådgivning i skolen
(Master thesis, 2021)Sammendrag Hensikten med denne masterstudien, har vært å gi innsikt i rådgiveres opplevelser av rollen som sosialpedagogiske rådgivere, i lys av spørsmålet om det er hensiktsmessig med en delt rådgivningstjeneste. Studien ... -
Sosialt herredømme i barnehagen - en faktor i foreldremedvirkning
(Master thesis, 2013)Forskrift om rammeplan for barnehagen (2006) slår fast at personalet i barnehagen har ansvar for å invitere foreldrene til medvirkning. Likevel viser evalueringen av hvordan rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver ... -
Soul Space for Adaptive Work
(Chapter, 2022)This chapter presents a view of leadership as soul opening spaces for adaptive work. The central role of the interior condition of the leader in creating a holding environment is framed by seeing soul on the balcony, ... -
Spesialpedagogenes oppfatning av sin rolle i en skole for alle: Idealer, realiteter og belastninger
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2013:372, Doctoral thesis, 2013)I dybdeintervju formidler 11 spesialpedagoger hvordan de opplever arbeidet sitt. Studien tar sikte på å fremskaffe ny forståelse av spesialpedagogenes arbeid og arbeidsforhold i en skole med mål om inkludering. En overordnet ... -
Spesialpedagogens dilemmaer i profesjonsutøvingen: En kvalitativ intervjustudie
(Master thesis, 2012) -
Spesialpedagogens opplevelse av å støtte barn med autismespekterforstyrrelser i barnehagen
(Master thesis, 2017)Ved å gjennomføre fire kvalitative intervjuer av spesialpedagoger i barnehagen tar denne studien sikte på å fortelle om deres opplevelse av å støtte barn med autismespekterforstyrrelser før og under samarbeidet med ... -
Spesialpedagogens profesjonsidentitet: En kvantitativ studie av profesjonsidentiteten til spesialpedagoger
(Master thesis, 2013)I denne kvantitative studien er hovedmålet å undersøke om spesialpedagogen har en sterk eller svak profesjonsidentitet. For å studere dette, blir det tatt utgangspunkt i Deci og Ryans (2002) «Self-Determination Theory». ... -
Spesialpedagogens profesjonsutøvelse i barnehagen: En kvalitativ intervjustudie av hvordan spesialpedagogen opplever sin rolle i barnehagen
(Master thesis, 2013)Denne studien tar for seg spesialpedagogens opplevelse av egen rolle i møte med føringer for profesjonsutøvelsen. I tillegg til at spesialpedagogikk er et sammensatt fagfelt, eksisterer det få konkrete føringer for hvem ... -
Spesialpedagogens rolle i BUP
(Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven undersøkes det spesialpedagogiske feltet nærmere i sammenheng med rollen spesialpedagoger har i barne- og ungdomspsykiatrien (BUP). Studien undersøker mer spesifikt spesialpedagogers beskrivelse av ... -
Spesialpedagogens rolle i dagens skole: En kvalitativ intervjustudie
(Master thesis, 2011) -
Spesialpedagogers erfaringer knyttet til organiseringen av en inkluderende spesialundervisning
(Master thesis, 2020)I denne kvalitative studien har jeg intervjuet spesialpedagoger på tre ulike skoler. Formålet var å få innblikk i deres synspunkter og erfaringer knyttet til hvordan spesialundervisningen er organisert for å ivareta en ... -
Spesialpedagogers rolle og praksis innenfor rammen av TIL-modellen - En kvalitativ intervjustudie om hvordan fire spesialpedagoger oppfatter sitt arbeid i lys av TIL-modellens inkluderingspotensial
(Master thesis, 2018)Temaet for denne kvalitative intervjustudien er spesialpedagogers oppfatning av deres arbeid innenfor rammen av TIL-modellen, med fokus på hvordan det kan tilrettelegges for inkludering. TIL-modellen er en praktisk-didaktisk ... -
Spesialpedagogikk i fellesskap
(Master thesis, 2023)Dette er en studie som har brukt en flermetodisk kvalitativ metode for å fange beskrivelser av fire montessorielevers opplevelser i skolen. Prosjektet har en medvirkningsorientert tilnærming, som legger til rette for å ... -
Spesialpedagogisk digital kompetanse - En intervjustudie med fire lærere og spesialpedagoger om digitale læremidler og elever med lese- og skrivevansker
(Master thesis, 2017)Denne studien tar sikte på å få innsikt i lærere og spesialpedagogers erfaringer, opplevelser og tanker rundt hvordan digitale læremidler brukes i skolen i dag, om bruk av digitale læremidler i undervisninga på noen måte ... -
Spesialpedagogisk hjelp til barn med sosiale og emosjonelle vansker i barnehagen
(Master thesis, 2016)Denne studien har spesialpedagogisk hjelp til barn med sosiale og emosjonelle vansker i barnehagen som tema. Problemstillingen for forskningen er; Hvordan opplever spesialpedagoger sitt arbeid med barn med sosiale og ... -
Spesialundervisning i en inkluderende skole
(Master thesis, 2021)I styringsdokumenter, lærerutdanningen, ute i praksis og i media hører man mye snakk om at lærere og andre ansatte ved skolen skal sette barnets beste i fokus, de skal legge til rette for barnets beste og drive en inkluderende ... -
Spesialundervisning i grunnskolen - En kvalitativ intervjustudie av tre lærers arbeid med spesialundervisning
(Master thesis, 2019)I denne oppgaven rettes søkelyset mot lærere som gjennomfører spesialundervisning og deres støtte i det spesialpedagogiske feltet. Spesialundervisning har i mange år vært under debatt og det har i senere tid dessverre vist ... -
Spesifikke språkvansker i barnehagen - En kvalitativ studie av tre spesialpedagogers opplevelse av å arbeide med barn som har spesifikke språkvansker i barnehagen
(Master thesis, 2017)Formål og problemstilling Jeg ønsker å se nærmere på hvordan det er for spesialpedagoger i barnehagen å arbeide med barn som har spesifikke språkvansker. Med bakgrunn i dette har jeg utformet forskningsprosjektet ... -
Spillifisering i skolen
(Master thesis, 2022)Denne studien fokuserer på å få en dypere forståelse og innsikt i en lærers erfaringer med spillifiseringsverktøyet Classcraft i undervisning, som en ressurs for tilpasset opplæring og inkludering. Studien tar utgangspunkt ... -
Spiritualitet og karriere fra et veilederperspektiv - En Q-metodologisk studie av karriereveileders opplevelse av å inkludere veisøkerens spirituelle dimensjon i karriereveiledning
(Master thesis, 2017)Utgangspunkt for denne mastergradsoppgaven er den spirituelle dimensjonen i karriereveiledning. Hensikten med studien er å undersøke hvordan karriereveiledere opplever å inkludere veisøkeres spirituelle dimensjon, og hvilke ...