Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 1070-1089 av 2593
-
Hvordan kan man ved hjelp av uteskole, legge til rette for gode læringsituasjoner for elever med spesielle behov?
(Master thesis, 2016)Formålet med denne masteroppgaven, er å rette blikket mot arbeidsmetoder som man i skole-verket kan benytte for å tilrettelegge for gode læringssituasjoner for barn og unge som strever. Fokuset mitt retter seg mot bruken ... -
"Hvordan kan overføringsmøte mellom barnehage og skole tilrettelegge for at flere barn får utbytte av det ordinære opplærlingstilbudet?" En kvalitativ tilnærming gjennom fokusgruppeintervju
(Master thesis, 2019)Gjennom mitt arbeid som støttepedagog i kommunen har jeg i samarbeid med Pedagogisk Psykologisk Tjeneste (PPT) vært med på å overføre barn fra barnehagen og inn i skolen. For veldig mange barn går dette skifte, fra å være ... -
Hvordan kan skolen arbeide for å styrke selvreguleringsferdigheter hos elever med atferdsvansker? - Teorier og modeller for å fremme en reguleringsstøttende skole
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven handler om elever som har svak selvregulering slik at det kan defineres som atferdsvansker. Dette er en teoretisk masteroppgave. I oppgaven belyses denne elevgruppa via teorier slik som utviklings- og ... -
Hvordan kan vi forstå lederes motivasjon? - En analyse med utgangspunkt i teori om selvbestemmelse, målorientering og mestring
(Master thesis, 2015)Denne oppgaven tar for seg problemstillingen: Hvordan kan vi forstå lederes motivasjon? Motivasjon handler om drivkrefter, hvilke motiv det er som får oss mennesker til å handle. Å reflektere rundt egen motivasjon og ... -
Hvordan kropp og sinn er ett
(Master thesis, 2017)Denne studien sikter etter ˚a demonstrere hvordan tre terapeuter opplever at kropp og sinn er ett. Alle de tre terapeutene virker til ˚a mene at kropp og sinn er to deler av ´en hel psykokropp. Dette ledet meg til ˚a ... -
Hvordan legger praksisveilederne til rette for refleksjon blant studentene i trafikklærerutdanningen ved HINT?
(Master thesis, 2015)I denne studien har jeg belyst hvordan praksisveilederne ved trafikklærerutdanningen på HiNT (Høgskolen i Nord-Trøndelag) gjennom sine arbeidsmåter legger til rette for refleksjon blant trafikklærerstudentene. Mine ... -
Hvordan lære seg å forholde seg til frykt for avvisning?: Dybdeintervju av hvordan 3 personer forholder seg til frykten for avvisning
(Master thesis, 2012)Jeg fant tre personer som sa seg villig til å fortelle sin historie med utgangspunkt i forskningsspørsmålet; hvordan lære å forholde seg til frykt for avvisning? Valg av problemstilling utviklet seg ut fra interessen om å ... -
Hvordan møter skolerådgivere elever med eksistensielle spørsmål og store livsspørsmål?: En kvalitativ studie om hvordan skolerådgivere møter livets store spørsmål
(Master thesis, 2011)Denne studien er en kvalitativ intervjustudie hvor jeg ser på hvordan skolerådgivere møter elever med dypere spørsmål i livet. Jeg har valgt en fenomenologisk inspirert metode for å få frem opplevelsene og erfaringene til ... -
Hvordan oplever vejledere ansat ved Friskgården udviklingssamtalen?
(Master thesis, 2021)Det norske langtidssygefravær har de sidste årene haft store økonomisk konsekvenser for velferdsstaten Norge. Som reaktion til dette ses en øgning i antal arbejdsrettede tiltag og arbejdsorienteret vejledning, hvor udvikling ... -
Hvordan oppfatter elever og lærere ved en knutepunktskole et godt læringsmiljø for tegnspråklige elever i videregående skole?
(Master thesis, 2015)Denne mastergradsoppgaven i audiopedagogikk har som formål å gi mer kunnskap om hva som oppleves som et godt læringsmiljø for tegnspråklige elever ved en knutepunktskole. Jeg ønsker også å se på hvordan et godt læringsmiljø ... -
Hvordan opplever ansatte mulighet for læring i arbeidsfellesskap? En kvalitativ studie om hvordan ansatte opplever læringsmuligheter i et arbeidsfellesskap preget av tidspress og kontinuerlig behov for kunnskapstilegnelse.
(Master thesis, 2024)Dette kvalitative prosjektet har hatt som formål skape et beskrivende og fortolkende innblikk i hvordan ansatte opplever læringsmuligheter i en arbeidshverdag preget av tidspress og et kontinuerlig krav om kunnskapstilegnelse. ... -
Hvordan opplever barn å delta i gruppe med intensiv opplæring?: En kvalitativ studie av tre elevers opplevelse av å bli tatt ut av klassefellesskapet for å delta i gruppe med intensiv opplæring
(Master thesis, 2012)Formålet med denne kvalitative studien der problemstillingen er: «Hvordan opplever barn å delta i gruppe med intensiv opplæring?» er å lytte til barnet og få innsikt i dets opplevelser rundt det å bli tatt ut av ... -
Hvordan opplever døve og tunghørte elever sin skolehverdag i en knutepunktskole
(Master thesis, 2014)Tema: Denne oppgaven har undersøkt hvordan fem hørselshemmede videregående elever opplever sin skolehverdag ved en knutepunktskole, en fylkeskommunal videregående skole spesielt tilrettelagt for døve og tunghørte ... -
Hvordan opplever flyktninger på introduksjonsprogrammet at de lærer norsk best? : en Q-metodologisk studie om hvordan flyktninger selv erfarer egen språklæring
(Master thesis, 2017)Formålet med denne studien var å få innsikt i hvordan flyktninger erfarer egen språklæring under introduksjonsprogrammet. Motivet bak masteroppgavens tema var både altruistisk og egoistisk: Jeg ønsker at flyktninger skal ... -
Hvordan opplever hørselshemmede elever som benytter seg av tegnspråktolk å bli inkludert i klassemiljøet?
(Master thesis, 2018)I dagens Norge har vi bare en gjenværende døveskole, og trenden de siste årene har vært at flere hørselshemmede elever velger å gå på sin nærskole. Fra politisk hold står tanken og visjonen sterk om at hørselshemmede elever ... -
Hvordan opplever ledere å bidra til motivasjon - hva virker? En fenomenologisk studie av lederes erfaring med ledelse og motivasjon
(Master thesis, 2017)Bakgrunnen for aktuelt masterprosjekt var en nysgjerrighet knyttet til eventuelle fellestrekk hva gjelder ledelse, ved organisasjonsenheter i helseforetak som «lykkes». Nysgjerrigheten var basert på en forforståelse av at ... -
Hvordan opplever lærere at medarbeidersamtaler bidrar til hjelp og utvikling i lærerrollen? En Q-metodologisk studie av læreres subjektive opplevelser av medarbeidersamtaler
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å få innsikt i og å besvare problemstillingen: Hvordan opplever lærere at medarbeidersamtaler bidrar til hjelp og utvikling i lærerrollen? Hensikten er å belyse læreres ulike opplevelser ... -
Hvordan opplever medarbeidere endringsprosesser i kommunale organisasjoner?
(Master thesis, 2017)I denne studien har jeg sett på hvordan medarbeidere opplever endringsprosesser i kommunale organisasjoner. Gjennom en kvalitativ tilnærming med intervju som metode, har intervjupersonene reflektert rundt sine opplevelser ...