• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan opplever ledere å bidra til motivasjon - hva virker? En fenomenologisk studie av lederes erfaring med ledelse og motivasjon

Presterud, Tonje Weihe
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave (1.584Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2503468
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2227]
Abstract
Bakgrunnen for aktuelt masterprosjekt var en nysgjerrighet knyttet til eventuelle fellestrekk hva gjelder ledelse, ved organisasjonsenheter i helseforetak som «lykkes». Nysgjerrigheten var basert på en forforståelse av at «lederstil påvirker resultat», og at lederens relasjonelle kompetanse i så måte er avgjørende. For å avgrense og operasjonalisere oppgaven, har jeg valgt å relatere den til fenomenet motivasjon. Dette valget gjorde jeg på bakgrunn av til-synelatende både bred enighet og dokumentasjon i «feltet», knyttet til sammenhengen mellom motivasjon på individnivå og resultat på organisasjonsnivå.

Oppgaven er en fenomenologisk studie av lederes erfaring med motivasjon og ledelse, med utgangspunkt i problemstillingen «Hvordan opplever ledere å bidra til motivasjon - hva virker?» Kvalitativ metode er benyttet, og jeg gjennomførte seks semistrukturerte intervjuer, av ledere. Samtlige ledere har ansatte som skårer svært høyt på motivasjon, og jeg var på bakgrunn av dette nysgjerrig på om det var noen fellestrekk ved deres erfaringer og refleksjoner, og hvordan disse eventuelt «passet sammen» med foreliggende forskning. Det var imidlertid ikke et mål å finne årsakssammenhenger eller «generaliserbare sannheter» - men forståelse, innsikt og mening.

Teori jeg har benyttet meg av i aktuell oppgave er disponert under følgende over-skrifter; «Hva er ledelse?», «Hva er motivasjon?» og «Hvordan kan ledere bidra til motivasjon?». Sentrale bidragsytere har vært blant annet Bruce J. Avolio, Edward L. Deci og Richard M. Ryan, Richard Hackman og Greg R. Oldham, Helle H. Hein, Frederick Herzberg, Jan Spurkeland og Fred O. Walumbwa.

Med utgangspunkt i aktuell problemstilling, funn fra gjennomførte intervjuer og Helle H. Hein sin grunnleggende motivasjonsmodell, er drøftingen disponert under følgende del-spørsmål; «Hva preges en motiverende lederstil av?» og «Hvilke motivasjonsfaktorer fremstår som sentrale?». I følge informantene forutsetter en motiverende lederstil tydelig definerte mål, videre fremheves «selve lederen» - hvem man er som leder og hvordan man er det - som sentralt, og til sist vektlegges det «å være glad i folk», og hvordan dette «virkelig-gjøres» i møte med de man er satt til å lede. Med henblikk på sentrale motivasjonsfaktorer fremstår jobbutforming, tilhørighet/fellesskap og mulighet for faglig utvikling sentralt.

Det er en gjennomgående vektlegging av individ og relasjon i aktuelle funn. En vektlegging som gjenfinnes i oppgavens teoretiske plattform og fundament. Aktuell vekt-legging tilsier at det det ikke finnes én lederstil som bidrar til «motivasjon for alle», og at

III

motivasjon og ledelse i så måte er dypt personlig og individuell, og samtidig knyttet til relasjonelle fenomen.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit