Hvordan kan skolen arbeide for å styrke selvreguleringsferdigheter hos elever med atferdsvansker? - Teorier og modeller for å fremme en reguleringsstøttende skole
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2590104Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven handler om elever som har svak selvregulering slik at det kan defineres som atferdsvansker. Dette er en teoretisk masteroppgave. I oppgaven belyses denne elevgruppa via teorier slik som utviklings- og tilknytningsteori, traumeteori og nevrobiologiske teorier. Den menneskelige utvikling forstås i lys av transaksjonelle modeller. Hovedpoengene fra disse teoriene er at selvreguleringsferdigheter utvikles gjennom at barn mottar sensitiv andre-regulering og slik utvikler egnede ferdigheter for å regulere egen affekt. Ved gjentatte erfaringer og mønstre av ytre- og samregulering oppøver barnet ferdigheter til økt grad av selvregulering. Teorier omkring utvikling av selv- og emosjonsregulering er primært beskrevet knyttet til barn og dets primære omsorgsgivere. I denne oppgaven anser jeg skolen som en del av barnets omsorgssystem og jeg presenterer en mentaliseringsfremmende tiltaksmodell1 jeg ønsker å benytte i veiledningsarbeid av skolepersonale. Modellen er eklektisk sammensatt og jeg benytter modeller og analogier som er kjent i psykologisk behandling, samt i økende grad i barneverntjenesten.
I hovedsak dreier tiltakene seg om at de skoleansatte har en mentaliserende holdning og bidrar med reguleringsstøtte. Modellen er således ikke en manual eller oppskrift, men bidrar til kunnskap og holdninger hos de skoleansatte som fremmer utvikling av selv- og emosjonsregulering hos elever med atferdsvansker. Avslutningsvis gis en oppsummerende drøfting av skissert tiltaksmodell for elever med selvreguleringsvansker/atferdsvansker.