• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan opplever barn å delta i gruppe med intensiv opplæring?: En kvalitativ studie av tre elevers opplevelse av å bli tatt ut av klassefellesskapet for å delta i gruppe med intensiv opplæring

Aune, Ruth Ellen Asphol
Master thesis
Thumbnail
View/Open
617804_FULLTEXT01.pdf (790.3Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/269786
Date
2012
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1866]
Abstract
Formålet med denne kvalitative studien der problemstillingen er: «Hvordan opplever barn å delta i gruppe med intensiv opplæring?» er å lytte til barnet og få innsikt i dets opplevelser rundt det å bli tatt ut av klassefellesskapet for å delta i intensiv opplæring.

Utvalget består av tre elever fra 6.klasse. Disse elevenes opplevelser av tilrettelagt undervisning, mestring og motivasjon samt tilhørighet i fellesskapet drøftes ut fra empiri, tidligere forskning og relevant teori.

Elevene er delt i sin oppfatning av å bli tatt ut av klassen for å få et tilbud i gruppe. To av informantene opplever at de får mer hjelp enn i klassen og gjennom god støtte fra lærer får de flere positive mestringsopplevelser. De kjenner på et godt fellesskap i gruppa samtidig som de har god tilhørighet i klassen. Den tredje informanten opplever ikke at undervisningen blir tilrettelagt for han i gruppa, dette begrunner han i manglende utfordringer og økt leksemengde. Han savner det sosiale fellesskapet i klassen og motivasjon for deltakelse i gruppa er lav. Elevene opplever at de ikke har medbestemmelse i undervisningen, men de er av den oppfatning at dette klart vil være en faktor for å øke arbeidsinnsatsen ytterligere.
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit