Hvordan opplever barn å delta i gruppe med intensiv opplæring?: En kvalitativ studie av tre elevers opplevelse av å bli tatt ut av klassefellesskapet for å delta i gruppe med intensiv opplæring
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/269786Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne kvalitative studien der problemstillingen er: «Hvordan opplever barn å delta i gruppe med intensiv opplæring?» er å lytte til barnet og få innsikt i dets opplevelser rundt det å bli tatt ut av klassefellesskapet for å delta i intensiv opplæring.
Utvalget består av tre elever fra 6.klasse. Disse elevenes opplevelser av tilrettelagt undervisning, mestring og motivasjon samt tilhørighet i fellesskapet drøftes ut fra empiri, tidligere forskning og relevant teori.
Elevene er delt i sin oppfatning av å bli tatt ut av klassen for å få et tilbud i gruppe. To av informantene opplever at de får mer hjelp enn i klassen og gjennom god støtte fra lærer får de flere positive mestringsopplevelser. De kjenner på et godt fellesskap i gruppa samtidig som de har god tilhørighet i klassen. Den tredje informanten opplever ikke at undervisningen blir tilrettelagt for han i gruppa, dette begrunner han i manglende utfordringer og økt leksemengde. Han savner det sosiale fellesskapet i klassen og motivasjon for deltakelse i gruppa er lav. Elevene opplever at de ikke har medbestemmelse i undervisningen, men de er av den oppfatning at dette klart vil være en faktor for å øke arbeidsinnsatsen ytterligere.