Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Title
Now showing items 756-775 of 2590
-
Et helhetlig perspektiv på kvalitetssikring av ungdomsstraff og ungdomsoppfølging - En Q-metodologisk studie som tar i bruk rådgivningsteori for å utforske hva som ligger bak utsagnet ”KOG er selve kvalitetssikringen i ungdomsstraff og ungdomsoppfølging”
(Master thesis, 2018)I denne oppgaven utforskes hva som ligger bak utsagnet ”KOG er selve kvalitetssikringen i ungdomsstraff og ungdomsoppfølging”. KOG er et tverrfaglig team som vurderer hvem som passer til ungdomsstraff og ungdomsoppfølging, ... -
Et litteraturstudie om relasjonell aggresjon og mobbing
(Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven skal vi se nærmere på relasjonell aggresjon, og skolen kan gjøre for å håndtere slik atferd. Vi skal også se nærmere på hva skolen skal gjøre dersom det oppstår mobbesituasjoner. Masteroppgaven er ... -
Et nytt spesialpedagogisk system?
(Master thesis, 2019) -
Et samarbeid på tvers av opplæringsarenaer. En kvalitativ studie om to nøkkelpersoners opplevelse av samarbeid mellom alternativ og ordinær opplæringsarena.
(Master thesis, 2020)I denne studien har jeg undersøkt to personers opplevelse av samarbeid mellom ordinær og alternativ opplæringsarena. Hensikten med studien har vært å bidra med en dypere forståelse for hvordan samarbeid på tvers av ... -
Et spesialpedagogisk blikk på matematikkundervisninga «Læreres kunnskapssyn og oppfatninger knyttet til undervisning i matematikk»-en kvantitativ surveyundersøkelse
(Master thesis, 2021)Formålet har vært å besvare følgende problemstilling: «Har matematikklæreres kunnskapssyn og oppfattelse av undervisning i matematikk noe å si for hvordan de oppfatter undervisningen i matematikk på 4.-7. trinn?». Vi fikk ... -
Et spesialpedagogisk blikk på matematikkundervisninga. «Læreres kunnskapssyn og oppfatninger knyttet til undervisning i matematikk» - en kvantitativ surveyundersøkelse
(Master thesis, 2021)Formålet har vært å besvare følgende problemstilling: «Har matematikklæreres kunnskapssyn og oppfattelse av undervisning i matematikk noe å si for hvordan de oppfatter undervisningen i matematikk på 4.-7. trinn?». Vi fikk ... -
Et trygt psykososialt skolemiljø - en intervjustudie av rektorers tanker om skolens arbeid mot mobbing
(Master thesis, 2018)Mobbing er en stor utfordring skolen må forholde seg til hver dag, og mange elever opplever dessverre å bli utsatt for krenkelser i løpet av sin tid på skolen. Dette aktualiserer hvorfor forskningsmiljøet og skolen bør ... -
Et vidløftig sted: En analyse og diskusjon av skolegårdensom et sted for pedagogisk virksomhet
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181, Doctoral thesis, 2006) -
Et vindu til verden?
(Master thesis, 2020)Globalisering har bidratt til økt mangfold, hybridisering av identitet og kulturell tilhørighet, så vel som at media har blitt en viktig arena for voksnes læring. Samtidig framstår det som at det er vanskelig å gjenkjenne ... -
Etiske perspektiver på læreres og førskolelæreres pedagogiske erfaringer: En etnografis studie i lys av John Deweys flosofi
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181, Doctoral thesis, 2008) -
Etiske rom i møte med barn: En kritisk diskursanalytisk oppgave om formell læring i barnehagen
(Master thesis, 2014) -
Everyday Life of Children with Intellectual and Developmental Disabilities in Albania
(Master thesis, 2021)The focus of this master's thesis is children with Intellectual and Developmental Disabilities (IDDs) in Albania. It is exploratory research about the everyday lives and personal experiences of childhood and disability. ... -
Evnerike elever - til belastning eller berikelse for samfunnet?
(Master thesis, 2020)Målet med denne oppgaven er for det første å sette lys på de evnerike elevenes behov og situasjon. For det andre håper jeg at forskningsspørsmålene og innsikten i de intervjuede lærernes førstehåndskunnskap og erfaringer, ... -
Examining the Role of Self-Esteem on Coping in a Life Skill Intervention
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven søker å bidra til forståelsen rundt hvordan utdanning innenfor psykisk helse og livsmestring kan bidra til å øke mestringsfølelse gjennom bedret selvtillit. Intervensjonsstudien "Utdanning i Psykisk ... -
Experiences and perspectives of Children and Staff on Play, Learning, Health care and Program Implementation. A qualitative study of an ECCD Program in Urban Zambia
(Master thesis, 2014)The aim of this study is to explore and generate knowledge about cantered based ECCD as it is experienced by Orphans and Vulnerable children and staffs (adults) from the urban setting. This study was conducted at an ECCD ... -
Experiences and Perspectives of Karamojong Street girls to Intervention Programmes
(Master thesis, 2015)Nearly two-third of Kampala’s street children are from the Karamojong ethnic group. This study examined experiences and perspectives of the Karamojong street girls on interventions that were provided to improve their quality ... -
Experiences of Childrearing Practices and Being a Parent in Norway among Syrian Parents. Challenges Facing Syrian Families in Getting their Children into a New Community
(Master thesis, 2022)Abstract The topic of this master thesis is to explore the various aspects regarding childrearing process in a new culture and experiences as well as challenges faced by Syrian immigrant parents during childrearing process. ... -
Experiences of Leadership Development: A Case Study on how a Leadership Development Program can contribute to the Participants experiences of Leadership Development
(Master thesis, 2012)In this thesis a case study is conducted to inquire into whether a targeted intervention; a leadership development program, can contribute to the participants experience of leadership development. The case is a ethical ... -
Experiences of the Quality of the Interplay between Home-Living Young Adults with Serious Mental Illness and Their Social Environments
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The purpose of this study is to explore the experiences of the interplay between home-living young adults in the community with a serious mental illness (SMI) and their social environment and how this experience influence ...