Et trygt psykososialt skolemiljø - en intervjustudie av rektorers tanker om skolens arbeid mot mobbing
Abstract
Mobbing er en stor utfordring skolen må forholde seg til hver dag, og mange elever opplever dessverre å bli utsatt for krenkelser i løpet av sin tid på skolen. Dette aktualiserer hvorfor forskningsmiljøet og skolen bør søke mer innsikt i hvordan skolen kan motarbeide mobbing. Dessuten er dette for meg personlig avgjørende for at jeg kan møte arbeidshverdagen med kompetanse på hvordan skolen kan motvirke en slik utvikling.
Dette utgangspunktet har resultert i en kvalitativ studie som omhandler rektorers beskrivelser av skolens arbeid mot mobbing. Med rektor som hovedansvarlig for skolens virksomhet, har det vært naturlig å skaffe innsikt i deres tanker om skolens arbeid mot mobbing. I analysen av datamaterialet finner jeg at spesielt rektorenes tanker om forebygging er sentrale. Dette gjelder forebygging med tanke på systemene rundt elevene, som klassemiljø, foreldresamarbeid og læreren. I tillegg peker den på ulike beskyttende faktorer i individet som kan virke forebyggende, spesielt med tanke på sosiale ferdigheter og robusthet. Videre fokuserer rektorene på hvordan Opplæringslovens paragraf 9a påvirker skolens handlingsrutiner i forbindelse med mobbesaker.