Et spesialpedagogisk blikk på matematikkundervisninga. «Læreres kunnskapssyn og oppfatninger knyttet til undervisning i matematikk» - en kvantitativ surveyundersøkelse
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2784769Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet har vært å besvare følgende problemstilling: «Har matematikklæreres kunnskapssyn og oppfattelse av undervisning i matematikk noe å si for hvordan de oppfatter undervisningen i matematikk på 4.-7. trinn?». Vi fikk 104 svar fra lærere på undersøkelsen hvor vi målte syn på matematikkunnskap. Resultatene viser at kunnskapssyn har noe å si for en lærers oppfatning av undervisning i matematikk. Det viste seg å være en sammenheng mellom hva en lærer tenker kunnskap er, og hvilken oppfatning de hadde til undervisning. Hvilket kunnskapssyn lærerne hadde så ut til å ha liten innvirkning på hvordan de tilpasset undervisningen for de faglig sterke og svake elevene. The purpose of the study has been to examine this research question: “In what ways can the mathematical knowledge beliefs of teachers at 4.-7. Grade and their perception of teaching in mathematics impact how they perceive teaching in mathematics?”. We got 104 answers from teachers on our survey, and our analysis show that mathematical knowledge beliefs have an impact on their perception on teaching mathematics. There is a correspondence between the teacher beliefs about mathematical knowledge and their perception on teaching mathematics. Furthermore, teacher beliefs seemed to have a minor effect on how the teachers adapt their methods regarding the high achieving and low achieving students.