Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Title
Now showing items 720-739 of 2568
-
Endringsledelse i skolen: Hvilke faktorer øker sannsynligheten for vellykkede endringsprosesser i skolen?
(Master thesis, 2011)Denne undersøkelsen tar utgangspunkt i en rektors erfaringer med nye lederferdigheter basert på kartleggingsverktøyet Lifo®. To teamledere som sammen med rektor utgjør skolens plangruppe, har også vært en del av arbeidsprosessen. ... -
Endringspotensialet i utenforskap på skolen - En kvalitativ studie av endringspotenspotensialet i det sosiale miljøet på skolen
(Master thesis, 2018)I denne studien ønsker jeg å undersøke om endringer i pedagogisk praksis kan endre sosiale posisjoner hos ungdom i videregående skole. Ensomhetsstatistikken i skolen på nåværende tidspunkt er stabil, det ser derfor ikke ... -
Endringsprosesser på arbeidsplassen – går de alltid etter planen?: En Q-metodologisk studie av medarbeidernes syn på arbeidshverdagen etter en endringsprosess i organisasjonen
(Master thesis, 2013)This thesis presents a Q-methodological study whose purpose is to capture employees’ experience of the workday after a change process at the workplace. I wanted to investigate if employees still cope with their workday ... -
Enhancing learning practices by understanding formal and informal ways of using computer games
(Journal article; Peer reviewed, 2018)A 12-year-old boy – call him Lucas – is in the middle of a boss fight. This is a challenging test, in which he must beat an enemy harder than any he has encountered before. Through hours and hours of play, he has prepared ... -
Ensomhet blant ungdom - En kvantitativ studie om individuelle og klasserelaterte faktorers sammenheng med ensomhet
(Master thesis, 2018)Ensomhet har stor betydning for helse og livskvalitet. De senere årene har ensomhet fått økt oppmerksomhet her til lands. Formålet med denne studien er å undersøke hvilke individuelle og klasserelaterte faktorer som ... -
Ensomhet i et teknologisk samfunn - En Q-metodologisk studie av studenters subjektive opplevelse av ensomhet som fenomen i et teknologisk samfunn
(Master thesis, 2017)Hensikten med denne studien er å oppnå større innsikt i studenters subjektive opplevelse av ensomhet som fenomen i et teknologisk samfunn. Dette kan bidra til økt forståelse og dypere innsikt i møte med et vanskelig tema. ... -
Entangled with the past in Norwegian Academia
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article explores entanglements of matter, space, and temporalities in shaping academic subjectivities in Norwegian higher education. Drawing on conversations with foreign women working at a major university, I explore ... -
Enten så har du det, eller så har du det ikke
(Master thesis, 2023)Sammendrag Rådgivningstjenesten i skolen er en ressurs som har et viktig oppdrag, både på individnivå og samfunnsnivå. Det er en tjeneste som skal bidra til at elevene finner seg til rette på skolen, hjelpe dem å ta gode ... -
Entry points when undergraduate research mentors reflect on their role: a qualitative case study
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Graduate students and postdoctoral researchers are increasingly taking on mentoring roles in undergraduate research (UR). There is, however, a paucity of research focusing on how they conceptualize their mentoring role. ... -
Entusiastisk etablering og kontinuerlig vedlikehold: samhandling på tvers av grenser innenfor helsetjenesten
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Samhandlingsreformen har blitt innført med en intensjon om å bøte på problemet med for fragmenterte tjenester innenfor helsevesenet. Målsetningen er at primærhelsetjeneste og spesialisthelsetjenesten i større grad skal ... -
Epistemic Disobedience and Grief in Academia
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Drawing on conversations with foreign women in academic positions at one major University in Norway, this article is inspired by Barad’s and Haraway’s theorizing on how matter and discourse are mutually constituted through ... -
"Er det plass til henne i leken nå?"
(Master thesis, 2010) -
Er det sammenheng mellom elevenes livsstil og deres selvverd, fysiske selvoppfatning og emosjonelle vansker?
(Master thesis, 2021)Sammendrag Formålet med studien var å undersøke hvorvidt det finnes noen sammenheng mellom selvverd, fysisk selvoppfatning og emosjonelle vansker, vurdert opp mot elevenes livsstil, som innbefatter fysisk aktivitet, ... -
Er enhetsskolens tanker truet?
(Bachelor thesis, 2019) -
Er opplæring et godt sikkerhetstiltak?: Forebygging av risiko og ulykker gjennom opplæring av trafikantene
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2005:149, Doctoral thesis, 2005)The thesis has basis in the question some have to the usefulness of education in traffic safety prevention. The eighties were dominated by optimism concerning safety education, which was followed by pessimism in the ... -
Er spesialundervisningen ekskluderende?
(Master thesis, 2020)Å oppleve tilhørighet er et grunnleggende behov for mennesker, og det kan påvirke både psykisk og fysisk velvære. Dette gjelder også for elever i skolen. Flere rapporter konkluderer derimot med at spesialundervisningen i ... -
Er transfer en illusjon?
(Bachelor thesis, 2024) -
Erfaringer i arbeidet med det psykososiale miljøet på skolen som ledd i rusforebyggende arbeid
(Master thesis, 2018)Temaet for denne oppgaven er bruk av illegale rusmidler blant elever i ungdomsskolen. I følge Opplæringsloven har alle elever rett til et godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring (Opplæringsloven, 1998, § 9A-2). ...