• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Er det sammenheng mellom elevenes livsstil og deres selvverd, fysiske selvoppfatning og emosjonelle vansker?

Tørset, Hanne
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:93055970:101717151.pdf (6.882Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2987769
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2171]
Abstract
Sammendrag

Formålet med studien var å undersøke hvorvidt det finnes noen sammenheng mellom selvverd, fysisk selvoppfatning og emosjonelle vansker, vurdert opp mot elevenes livsstil, som innbefatter fysisk aktivitet, skjermbruk og alkohol- og røykevaner. Kjønnsforskjeller og studieretning ble vurdert opp imot variablene. Studiens problemstilling var som følger:

«Hvilken sammenheng er det mellom elevenes livsstil, og selvverd, fysisk selvoppfatning og emosjonelle problemer?

Oppgaven er en del av et større forskningsprosjekt, «Livet i skolen», et samarbeidsprosjekt mellom NTNU og Trøndelag fylkeskommune. Studien gjennomført i denne oppgaven er hentet fra et bekvemmelighetsutvalg bestående av 13 videregående skoler i Sør- Trøndelag. 2122 elever deltok i undersøkelsen på vg2. Elevene gikk på både studieforberedende program og yrkesfaglig program. Problemstillingen ble belyst ved bruk av kvantitativ metode, ved bruk av deskriptiv statistikk, korrelasjonsanalyser og regresjonsanalyser for å undersøke sammenhengen mellom variablene.

Kort oppsummert viste resultatene at av livsstilsvariablene røyking og alkoholbruk, skjermbruk og fysisk aktivitet, var det fysisk aktivitet som hadde størst sammenheng med selvverd, fysisk selvoppfatning og emosjonelle vansker. Fysisk aktivitet og fysisk selvoppfatningen hadde den sterkeste korrelasjonen, selv om den var svak. Det ble derimot ikke observert noen sterk sammenheng mellom de andre livsstilsvariablene, og selvverd, fysisk selvoppfatning og emosjonelle vansker. Jentene i studien rapporterer en høy grad av emosjonelle vansker, mens guttene rapporterer en høyere grad av positivt selvverd og positiv fysisk selvoppfatning enn jentene. De kvantitative funnene er forklart gjennom det teoretiske rammeverket som ligger til grunn for studien.

Kunnskap om hvilke livsstilsvariabler som har innvirkning på elevens selvverd, fysiske selvoppfatning og emosjonelle vansker er nyttig. Økt kunnskap om hvilke variabler som påvirker hverandre kan være forebyggende i et skoleperspektiv. At fysisk aktivitet henger sammen med den fysiske selvoppfatningen, og at den fysiske selvoppfatningen påvirker emosjonelle vansker er viktige momenter i forhold til tiltak for å bedre hverdagen for elevene, og da spesielt jentene.
 
Abstract

The aim of this study was to investigate the association between students` lifestyle, and their self-esteem, physical self- concept, and emotional symptoms. Self-esteem,physical self- concept, and emotional symptoms were assessed against physical activity, screen use and alcohol and smoking habits. Study and gender differences were also accounted for in the analysis. The research question was:

"What is the connection between students` lifestyle, and their self-esteem, physical self- concept, and emotional symptoms?”

This thesis is part of a larger research project, «Livet i skolen», which is a collaborative project between NTNU and Trøndelag County Municipality. The study carried out in this thesis is taken from a convenience committee consisting of 13 upper secondary schools in Sør- Trøndelag. 2122 participants participated in the survey on vg2. The participants attended both study directions, both specialization in general studies and vocational studies. The problem was highlighted using quantitative methodology using descriptive statistics, correlation analyses and regression analyses to investigate the relationship between the variables.

Results showed that among the lifestyle variables physical activity, screentime, and smoke and alcohol consumption, physical activity showed the strongest correlation with self-esteem, physical self- concept and emotional problems. Physical activity and physical self-concept correlated highest. However, no strong correlation was observed between the other lifestyle variables, and self-esteem, physical self-concept and emotional symtoms. The girls in the study report a high degree of emotional difficulties, while the boys report a higher degree of positive self-self-belief and positive physical self-concept than the girls. The quantitative findings are explained through the theoretical framework that underlies this study.

Knowledge of which lifestyle variables affect the student's self-esteem, physical self- concept, and emotional symptoms is useful. Increased knowledge about which variables affect each other can be preventive from a school perspective. The fact that physical activity is related to physical self-, and that physical self-concept affects emotional difficulties are important factors in relation to measures to improve everyday life for the students, especially the female gender.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit