• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Endringspotensialet i utenforskap på skolen - En kvalitativ studie av endringspotenspotensialet i det sosiale miljøet på skolen

Kvervavik, Charlotte
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Master i spesialpedagogikk (456.8Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2565404
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1858]
Abstract
I denne studien ønsker jeg å undersøke om endringer i pedagogisk praksis kan endre sosiale posisjoner hos ungdom i videregående skole. Ensomhetsstatistikken i skolen på nåværende tidspunkt er stabil, det ser derfor ikke ut til at nåværende pedagogiske praksisen for å støtte det sosiale miljøet i skolen er optimal. I denne studien har jeg undersøkt gjennom kvalitative intervjudata hva ungdommer sier om tilhørighet og ensomhet/utenforskap i skolen. Noen av ungdommene delte sine tidligere erfaringer med ensomhet/utenforskap. De fortalte at måten de løste det på var å flytte. De byttet skole og fikk dermed et nytt og bedre sosialt skolemiljø hvor de ikke lenger definerte seg som ensom/utenfor. Er dette den eneste løsningen på utenforskap? Det er dette jeg ønsker å undersøke i denne studien med følgende problemstilling: Kan endringer i pedagogisk praksis endre sosiale posisjoner hos ungdom i det sosiale miljøet? Med følgende underspørsmål: Hva gjør at ungdommer opplever tilhørighet i skolen? Og hva kan pedagogen gjøre for å tilrettelegge for ytterligere opplevelse av tilhørighet?
 
This study aims to investigate whether changes in educational practice can change social positions of high school youth. Loneliness statistics in the school at this time are stable, and therefore it seems that current educational practice to develop the social environment in school is not optimal. According to the qualitative interview data used in this dissertation, youngsters who were open about their previous experiences with loneliness, solved this challenge by moving. They changed school and thus gained a new social school environment. Is this the only solution? I aim to investigate this in my dissertation, exploring the following research question: Can changes in educational practice change social positions of young people in the social environment? with the following subquestions: What makes young people experience a sense of belonging in their social environment at school? And is there anything we can do to increase belonging in the social environment at school.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit