Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Title
Now showing items 2019-2038 of 2531
-
Skolefaktorers betydning for emosjonelle vansker - En kvalitativ studie av videregåendeelevers rapportering av emosjonelle vansker, knyttet til betydningen av skoletrekk
(Master thesis, 2018)Formålet med studien er å undersøke om trekk ved skolen har betydning for videregåendeelevers rapportering av emosjonelle vansker. Emosjonelle vansker ble målt opp mot faktorer som ensomhet, selvverd og studieretning. Det ... -
"Skolehelsetjenesten i et brukerperspektiv." En kvalitativ studie av ungdoms erfaringer og behov i møte med skolehelsetjenesten
(Master thesis, 2015)Temaet for denne masteroppgaven er ungdoms erfaringer og behov knyttet til hjelpen de har fått gjennom skolehelsetjenesten vedrørende sin psykiske helse. Forskning viser at stadig flere barn og unge sliter med psykiske ... -
Skolehverdagen til elever med autismespekterforstyrrelser
(Master thesis, 2022)Autismespekterforstyrrelser har de siste årene fått økt oppmerksomhet som forskningsfelt, og det har også vært en kraftig økning i diagnostiseringen av barn med autisme på verdensbasis. Det har også nylig skjedd endringer ... -
Skoleledere om skolevegring. En kvantitativ undersøkelse
(Master thesis, 2015) -
Skolelederes hverdag: Relasjonen mellom arbeidsdelegering, utbrenthet og jobbtrivsel
(Master thesis, 2011)Formålet med denne oppgaven var å undersøke relasjonen mellom skolelederes bruk av arbeidsdelegering, utbrenthet og jobbtrivsel. Oppgaven tok utgangspunkt i data samlet inn under prosjektet ”Skolelederes hverdag” på ... -
Skolemønstre og livsspor: resonnementer rundt ungdommens liv.
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven ser på ungdommers utdanningsvalg i videregående skole, i lys av deres livsbane. Hva er bakgrunnen for at de velger som de gjør? Denne kvalitative undersøkelsen handler om hvordan åtte ungdommer i alderen ... -
"Skolen er jo så mye mer enn å bare lære seg å snakke norsk".
(Master thesis, 2020)Formålet med denne studien er å få innsikt i og forståelse av hvordan et utvalg lærere erfarer og opplever ivaretakelsen av nyankomne minoritetsspråklige elever ved to norske mottaksskoler. I studien søker jeg lærernes ... -
Skolen som sosial møteplass : en studie av ungdomsskoleelevers opplevelse av sosialt liv og trivsel på skolen i relasjon til skolearkitekturen
(Master thesis, 2015)Denne masterstudien har som overordnet mål å innhente kunnskap om hvordan ungdomsskoleelever har det på skolen, og har gjennom problemstillingen undersøkt hvordan elever i ungdomsskolen opplever trivsel og sosialt liv ... -
Skolens Janus-ansikt : utskilling eller utvikling i ulike læringsmiljø
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2006:5, Doctoral thesis, 2006)Målet med arbeidet har først og fremst vært å vise frem dilemma jeg som sosiallærer møtte i skolen. Funksjonen er uttrykk for skolens omsorgsansvar. Den stiller skolens og statens etiske krav til forvaltning av menneskelige ... -
Skolerådgiveres opplevelse av multikulturell veiledning
(Master thesis, 2022)I masteroppgaven har jeg valgt å se på skolerådgiveres opplevelse av multikulturell veiledning. Hensikten med oppgaven er å utforske hvordan veiledningen oppleves med multietniske elever. Dermed er problemstillingen for ... -
Skolevandring i et fenomenologisk perspektiv - Intervju med erfarne lærere og deres opplevelser med veiledningssamtalen
(Master thesis, 2017)Denne oppgaven har til hensikt å belyse en metodikk hvor lærere opplever direkte, pedagogisk veiledning med rektor. Metoden deles inn i forskjellige faser, og innledes med at rektor observerer læreren i klasseroms-undervisning. ... -
SKOLEVEGRING FRA ET FOREBYGGENDE PERSPEKTIV
(Bachelor thesis, 2019) -
Skolevegring i ungdomsskolen
(Master thesis, 2020)Denne studien tar sikte på å bidra til utvidet innsikt i skolevegring hos ungdomsskoleelever, samt hvordan disse elevene kan hjelpes tilbake til skolen. Følgende problemstilling er valgt: Hvilke erfaringer og opplevelser ... -
Skolevegring i ungdomsskolen En kvantitativ studie av risiko- og beskyttelsesfaktorer knyttet til ufrivillig skolefravær.
(Master thesis, 2023)Sammendrag Skolevegring har blitt en del av dagens skoledebatt, da undersøkelser viser at andelen elever som utvikler skolevegring øker og at de blir yngre (Brochmann & Madsen, 2022; Kunnskapsdepartementet, 2021). Skolen ... -
Skolevegring og selvoppfatning
(Master thesis, 2013) -
Skolevegring. Skolens rolle i det forebyggende arbeidet.
(Master thesis, 2021)Sammendrag Formålet med denne studien har vært å se på hva sosiale faktorer i skolen, som lærer-elev relasjon, forebygge mobbing og øke sosiale ferdigheter, kan virke forebyggende på elever med skolevegring. Forskning på ... -
Skolevegring: Hvordan sikre et best mulig individuelt behandlingstilbud for skolevegrere
(Master thesis, 2012) -
"Skriving tar tid og humør": En kvalitativ studie av lavt presterende skrivere på 10. trinn og dere forhold til skriving
(Master thesis, 2013)I denne studien har jeg sett på hvilket forhold lavt presterende skrivere på 10. trinn har til skriving. Fokuset i denne studien er å løfte fram elevenes opplevelse av skriving. Studien bygger på følgende forskningsspørsmål: ... -
Skulevegring - tolking av omgrepet og betydningar av endringar i læringsmiljøet
(Master thesis, 2021)I mars 2020 stengte skulane i landet ned som følger av koronapandemien. Dette medførte at heimeundervisning vart den nye kvardagen til dei fleste grunnskuleelevane. Hensikta med denne studien er å sjå på korleis denne ...