Skolemønstre og livsspor: resonnementer rundt ungdommens liv.
Abstract
Denne oppgaven ser på ungdommers utdanningsvalg i videregående skole, i lys av deres livsbane. Hva er bakgrunnen for at de velger som de gjør? Denne kvalitative undersøkelsen handler om hvordan åtte ungdommer i alderen 17-18 år på en skole i Innlandet fylke opplever sitt valg av linje i videregående opplæring. Her vil blant annet deres opplevelser og erfaringer med valget, familiens yrkesbakgrunn, forhold til teori og praksis, mønstre mellom elevene i klassen, og tanker om fremtiden være sentrale temaer. Sosiale skiller har lenge vært et tema i offentlige debatter. Samfunnsvitenskapen viser også at skolen bidrar til å reprodusere sosial ulikhet fremfor å utjevne den. Noe forskning påpeker også at mange elever som begynner på yrkesfag, gir uttrykk for at de er lei av skole. Mange som begynner på studiespesialiserende linjer kommer gjerne fra familier med mer akademisk bakgrunn, og søker gjerne høyere utdanning etter videregående. Hva er bakgrunnen for at det er slik? Dette vil belyses i denne oppgaven.
Problemstillingen lyder: Er det sammenheng mellom ungdommer i 17-18 årsalderen sin livsbane og utdanningsvalg i videregående? Problemstillingen besvares gjennom seks punkter i kapittelet om diskusjon av funn. Prosjektet er også inspirert av Pierre Bourdieu sine perspektiver om kapital, habitus, symbolsk vold, livsbane, sosialt rom og feltteorien. Bourdieu mente nettopp at utdanning er preget av kulturelle forskjeller mellom de sosiale klassene som eksisterer i samfunnet.
Masteroppgaven bruker kvalitativ metode, hvor det også er hentet inspirasjon gjennom livshistorieforskning. Intervjuene ble gjennomført på en videregående skole i Innlandet fylke. Til sammen ble det gjennomført åtte intervjuer, hvor fire er jenter, og fire er gutter. De fire jentene går ambulansefag. Dette et studieforberedende program, hvor man er ute i praksis, men oppnår automatisk studiekompetanse etter tredje året. De fire guttene går teknologi-og industrifag, som i motsetning er et yrkesfaglig løp.
Resultatene i oppgaven viser blant annet at ungdommenes kapital kan ha sammenheng med utdanningsvalg i videregående. Det vises gjerne at guttene som har valgt teknologi-og industrifag har foreldre med mye yrkesfaglig bakgrunn. De gir uttrykk for at de er lei av å sitte på skolebenken. Dette har medført at de har valgt et utdanningsprogram som har med seg mye praktisk arbeid. Man kan se gjennom deres livsbane at mye stemmer overens med det praktiske arbeidet de har interesse for. Jentene har ofte foreldre og familie med mer akademisk bakgrunn, i form av for eksempel lærerutdanning. De har også foreldre som driver egne butikker, restauranter og er salgsledere. Jentene viser også et mer prestisjefylt klassemiljø, der de blant annet kjemper om lærlingplasser i ambulansen, men at de også vil studere etter videregående. Det er eksempelvis noen av jentene som vil studere medisin. Sammenhengen mellom utdanningsvalg og livsbanene til jentene kan også ses igjennom deres habitus, og hvordan den har endret seg med årene. This thesis looks at young people's choice of education in upper secondary school in the light of their life path. What is the background for them to choose as they do? This qualitative investigation is about how eight young people aged 17-18 at a school in Innlandet county experience their choice of route in upper secondary education. Here, among other things, their experiences with the election, the family's professional background, relation to theory and practice, patterns between the students in the class, and thoughts about the future will be central topics. Social differences have long been a topic in public debates. Social science also shows that school contributes to reproducing social inequality rather than equalizing it. Some research also points out that many students who start vocational subjects express that they are tired of school. Many who start on specialist lines of study tend to come from families with a more academic background, and tend to seek higher education after upper secondary school. What is the reason for this? This will be discussed in this assignment.
The problem is: Is there a connection between the life path of young people aged 17-18 and their choice of education in upper secondary school?The problem is answered through six points in the chapter on discussion of findings. The project is also inspired by Pierre Bourdieu's perspectives on capital, habitus, symbolic violence, life path, social space and field theory. Bourdieu believed precisely that education is characterized by cultural differences between the social classes that exist in society.
The master's thesis uses a qualitative method, where inspiration has also been obtained through life history research. The interviews were conducted at a high school in Innlandet county. In total, eight interviews were conducted, where four are girls and four are boys. The four girls study ambulance. This is a study preparatory programme, where you are also out in practice. But they automatically obtain study qualifications after the third year. The four boys are studying technology and industry. This is a vocational race.
The results show, among other things, that the young people's capital can be related to the choice of education in upper secondary school. It is often shown that the boys who have chosen technology and industrial subjects have parents with a lot of vocational background. They express that they are tired of sitting on the school bench. This has impacted that they have chosen an education program that involves a lot of practical work. You can see through their life path that much is in line with the practical work they are interested in. The girls often have parents and family with a more academic background, in the form of, for example, teachers. They also have parents who run their own shops, restaurants and sales managers. The girls also show a more prestigious class environment, where they, among other things, fight for apprentice places in the ambulance, but that they also want to study after upper secondary school. For example, some of the girls want to study medicine. The connection between educational choices and the life paths of the girls can also be seen through their habitus, and how it has changed over the years.