• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolen som sosial møteplass : en studie av ungdomsskoleelevers opplevelse av sosialt liv og trivsel på skolen i relasjon til skolearkitekturen

Sortland, Siri Persdatter
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Siri Persdatter Sortland.pdf (1.227Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2385020
Utgivelsesdato
2015
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1858]
Sammendrag
Denne masterstudien har som overordnet mål å innhente kunnskap om hvordan

ungdomsskoleelever har det på skolen, og har gjennom problemstillingen undersøkt hvordan

elever i ungdomsskolen opplever trivsel og sosialt liv på skolen i relasjon til hvordan de

opplever skoleanlegget som sosial møteplass. Ved å bruke teori om barns og ungdoms forhold

til steder, har jeg søkt å tilnærme meg elevenes livsverden. Jeg ønsket å komme nærmere inn

på elevenes forhold til sitt skoleanlegg, da de oppholder seg i skolebygningen store deler av

dagen. Skolen er en viktig arena for sosialt samvær og utvikling. Ved å løfte frem elevenes

stemmer kan denne studien forhåpentligvis være et bidrag i debatten om hva skolen er og skal

være for fremtidens viktigste aktører i samfunnet. Studiens teoretiske rammeverk fremhever

kompleksiteten av samspillet mellom omgivelser og mennesket. Den metodiske tilnærmingen

jeg har valgt er kvalitativ metode, med bruk av gruppeintervju og digitale bilder som

kommunikasjonsfrembringende intervju-teknikk.

Hovedtendensene i datamaterialet viser at forskningsdeltakerne liker skolen sin og trives der.

Elevene melder i høy grad om positive relasjoner til selve skoleanlegget, og de muligheter til

aktiviteter og sosialt samvær de har som følge av arkitektur, innredning og materiell. De føler

sterk tilhørighet til skolen og ønsker å være der. Aktivitetstilbudene skolen har vitner om at

skolen prioriterer elevenes trivsel og utviklingsmuligheter. Ut i fra det forskningsdeltakerne

forteller, finnes det mange ulike sosiale fellesskap i tilknytning til klasser, trinn og interesser.

Elevene melder at det finnes skjulte, sosiale strukturer mellom elevene som har betydning for

hvordan de bruker ulike rom og arealer, og at dette dermed både skaper muligheter og

begrensninger i deres sosiale liv. Det kan se ut til at den sosiale og fysiske inkluderingen av

minoritetselevene ikke er optimal, og at det også henger sammen med de fysiske omgivelser

på skolen. Nyveien skole ser ut til å ha fokus på å kunne være en sosial møteplass for elevene

og nærmiljøet rundt, og bidrar til elevenes trivsel og sosiale liv på skolen.
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit