Skolen som sosial møteplass : en studie av ungdomsskoleelevers opplevelse av sosialt liv og trivsel på skolen i relasjon til skolearkitekturen
Abstract
Denne masterstudien har som overordnet mål å innhente kunnskap om hvordan
ungdomsskoleelever har det på skolen, og har gjennom problemstillingen undersøkt hvordan
elever i ungdomsskolen opplever trivsel og sosialt liv på skolen i relasjon til hvordan de
opplever skoleanlegget som sosial møteplass. Ved å bruke teori om barns og ungdoms forhold
til steder, har jeg søkt å tilnærme meg elevenes livsverden. Jeg ønsket å komme nærmere inn
på elevenes forhold til sitt skoleanlegg, da de oppholder seg i skolebygningen store deler av
dagen. Skolen er en viktig arena for sosialt samvær og utvikling. Ved å løfte frem elevenes
stemmer kan denne studien forhåpentligvis være et bidrag i debatten om hva skolen er og skal
være for fremtidens viktigste aktører i samfunnet. Studiens teoretiske rammeverk fremhever
kompleksiteten av samspillet mellom omgivelser og mennesket. Den metodiske tilnærmingen
jeg har valgt er kvalitativ metode, med bruk av gruppeintervju og digitale bilder som
kommunikasjonsfrembringende intervju-teknikk.
Hovedtendensene i datamaterialet viser at forskningsdeltakerne liker skolen sin og trives der.
Elevene melder i høy grad om positive relasjoner til selve skoleanlegget, og de muligheter til
aktiviteter og sosialt samvær de har som følge av arkitektur, innredning og materiell. De føler
sterk tilhørighet til skolen og ønsker å være der. Aktivitetstilbudene skolen har vitner om at
skolen prioriterer elevenes trivsel og utviklingsmuligheter. Ut i fra det forskningsdeltakerne
forteller, finnes det mange ulike sosiale fellesskap i tilknytning til klasser, trinn og interesser.
Elevene melder at det finnes skjulte, sosiale strukturer mellom elevene som har betydning for
hvordan de bruker ulike rom og arealer, og at dette dermed både skaper muligheter og
begrensninger i deres sosiale liv. Det kan se ut til at den sosiale og fysiske inkluderingen av
minoritetselevene ikke er optimal, og at det også henger sammen med de fysiske omgivelser
på skolen. Nyveien skole ser ut til å ha fokus på å kunne være en sosial møteplass for elevene
og nærmiljøet rundt, og bidrar til elevenes trivsel og sosiale liv på skolen.