Skolerådgiveres opplevelse av multikulturell veiledning
Abstract
I masteroppgaven har jeg valgt å se på skolerådgiveres opplevelse av multikulturell veiledning. Hensikten med oppgaven er å utforske hvordan veiledningen oppleves med multietniske elever. Dermed er problemstillingen for oppgaven formulert slik: Hvordan opplever skolerådgivere multikulturell veiledning? Problemstillingen er besvart i lys av ulike multikulturelle veiledningsteorier, samt teorier som handler om ungdom og identitet. Teoriene vektlegger multikulturell kompetanse som en viktig del av karriereveiledningen og et viktig grunnlag for elevenes videre karrierevalg. Denne kvalitative intervjustudien er inspirert av hermeneutisk fenomenologi. Utvalget består av tre deltakere som er skolerådgivere på ulike skoler i en storby i Norge. Bakgrunnen for dette var for å få et geografisk spredt utvalg, samt å kunne ha mulighet til å få innblikk i skolerådgiveres arbeid med multikulturell veiledning. Alle skolerådgivere som deltok i studien, har lang erfaring i møte med multietniske elever. Etter tematisk analyse av datamaterialet, fikk jeg tre følgende temaer: (1) språkutfordringer kan føre til at skolerådgivere setter seg inn i ulike roller, (2) trygghet og anerkjennelse og (3) ulike forventninger fra familie. Temaene viser til varierte og utfordrende samtaler med multietniske elever. Jeg har ut i fra teoriene og forskningsspørsmålene forsøkt å belyse problemstillingen. Deltakerne i studien ble stilt spørsmål som kunne bidra til å gi et grunnlag for å besvare denne. Videre er problemstillingen drøftet i lys av temaene fra analysen opp mot teorien. In this master's thesis, I have chosen to examine career counselors' experience of multicultural guidance. The purpose of the thesis is to study how the guidance is experienced with multi-ethnic students. Thus, the problem for the thesis is formulated as such: How do career counselors experience multicultural guidance? The problem is seen in light of various multicultural guidance theories, as well as theories that includes youth and identity. The theories emphasizes multicultural competence as an important part of career guidance and as an important foundation for students' further career choices.This qualitative interview study is inspired by hermeneutic phenomenology. The committee consists of three participants who are career counselors at various schools in a big city in Norway. This was important to ensure a geographically dispersed selection, as well as to have the opportunity to gain insight into career counselors' work with multicultural guidance. All career counselors who participated in this study have extensive experience in meeting with multi-ethnic students. After a thematic analysis of the data material, I was given three of the following topics: (1) Language challenges can lead to school counselors getting into different roles, (2) «youth is youth», (3) different expectations from family. The themes refer to varied and challenging conversations with multi-ethnic students.Based on the theories and research questions, I have tried to shed light on the problem of the thesis. The participants in the study were given questions that could contribute to answering this. Furthermore, the problem is discussed in light of the topics from the analysis up against the theory.