Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Title
Now showing items 1727-1746 of 2590
-
The Nuclear Power Dilemma—Between Perception and Reality
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Motivated by the environmental challenges and the increase in energy demand, this review assesses the suitability of nuclear power production as an alternative option to using fossil fuels. First, we assess the competitiveness ... -
Ny giv, et tiltak mot frafall i videregående opplæring
(Master thesis, 2011)Frafall i videregående opplæring er et stort samfunnsproblem. En tredjedel fra hvert årskull slutter årlig i videregående opplæring. I denne sammenheng iverksatte regjeringen vinteren 2011 det statlige ... -
Ny inntaksforskrift i videregående skole : en kritisk diskursanalyse om bakgrunn og konsekvenser av ny inntaksforskrift for elever med spesialundervisning i grunnskolen ved overgangen til videregående skole
(Master thesis, 2015)Høsten 2013 ble forskrift til opplæringsloven endret. Endringen berørte blant annet kapittel 6, som omhandler inntak for alle elever til videregående opplæring. I den forbindelse ville jeg se på de elevene som søkte 1. ... -
Ny læring - nye muligheter: Hvilke opplæringsbehov kan voksne med synsvansker ha, og hvordan imøtekommer kommunene i Hordaland disse behovene?
(Master thesis, 2011)Formål med studien: Studien tar sikte på å avdekke flest mulige av de opplæringsbehov voksne med synsvansker har. Den tar også sikte på å kartlegge hvilken opplæring kommunene i Hordaland har gitt og vil gi denne ... -
Nyankomne flerkulturelle elevers erfaringer og opplevelser om inkludering i ungdomsskolen.
(Master thesis, 2023)Sammendrag I denne masteroppgaven utforskes oppfatninger og erfaringer fra nyankomne flerkulturelle elever rundt begrepet inkludering. Inkludering er et sentralt begrep i spesialpedagogikken. Det handler om å gi alle ... -
Nyankomne minoritetsbarn i den norske grunnskolen
(Master thesis, 2022)Målet med denne studien er å se på hva lærere i skolen mener er viktig for å kunne inkludere minoritetsbarn i skolen på en måte som fremmer trygghet og trivsel. Hvert år kommer det mange nyankomne minoritetsbarn til Norge, ... -
Nye begynnelser i pedagogikken: Hannah Arendt, utdanning og kunnskapssyn i vår tid
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2018:248, Doctoral thesis, 2018)This project examines how Hannah Arendt's (1906-1975) thinking about education can be important to understand aspects of what is happening in Norwegian education policy today. The question that is particularly highlighted ... -
Nykommeres reise : pedagogiske lederes baner inn i barnehagens praksiser
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgavens formål er å få økt innsikt i nyutdannedes møte med arbeidslivet og baserer seg på følgende problemstilling: Hvordan opplever nyutdannede pedagogiske ledere å ta del i barnehagens praksiser? Det ... -
Nært til stades - på avstand. Ein kvalitativ studie som utforskar korleis familieterapeutar opplever at profesjonalitet kjem til uttrykk i møte med klientar
(Master thesis, 2020)I høve denne masteroppgåva er det utført ein kvalitativ studie med mål om å utforske familieterapeutar sine opplevingar av profesjonalitet. Problemstillinga lyder: Korleis opplever familieterapeuten at profesjonalitet kjem ... -
Nøkkelen til akademisk skriving: Øvelse gjør mester
(Book, 2017) -
Odyssey to the Model Norwegian State: De/Constructing Migration Journeys Step-by-Step from Students' Digital Stories
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article examines digital stories about migration journeys produced by students in a mainstream upper secondary class in Norway. The digital stories were introduced as part of a social studies module designed to foster ... -
''Ofte opplever jeg at jeg virkelig lærer noe, fordi elevene kan mer om sin interesse enn det jeg kunne'' - En kvalitativ studie om læreres opplevelser av å lede kreative og innovative prosesser i nær relasjon med elever i ungdomsbedrift
(Master thesis, 2017)Målet med denne studien har vært å belyse hvordan lærere opplever arbeid med ungdomsbedrift som del av faget entreprenørskap i skolen. I Kunnskapsdepartementets mfl. handlingsplan for entreprenørskap i skolen 2009-2014 ... -
Også lager de ei gruppe og snakker om det
(Master thesis, 2016)Denne studien ser på samhandlingen som foregår i relasjonen mellom lærer og elev fra et elevperspektiv. Elevenes opplevelse av fellesskapet dem i mellom er også en del av studiens tematikk. Dette drøftes i lys av begrepene ... -
Older Adults´Coping with the Digital Everyday Life
(Journal article; Peer reviewed, 2017)This study was motivated by a concern for how older adults adjust to their digital everyday life. Theories of motivation and self-efficacy are applied in order to understand how older adults master and adjust to the rapid ... -
Om å oppleve ordene - En kvalitativ studie av tre spesialpedagogers erfaringer i arbeid med elever som har spesifikke språkvansker
(Master thesis, 2017)Språk er noe av det viktigste et barn lærer å utvikle. Vi bruker språket gjennom hele dagen, både for å kommunisere, dele tanker, meninger og videre for læring. I dagens skole stilles det også store krav til språklige ... -
Om å være farget - Betydning av hudfarge for ungdom med ikke-vestlig minoritetsbakgrunn
(Chapter, 2018)Artikkelen beskriver hvordan opplevelser av å være annerledes hos ungdom med ikke-vestlig minoritetsbakgrunn fortolkes gjennom deres egen hudfarge. Ungdommers beskrivelse av betydning av hudfarge knyttes til overordnede ... -
Om barn og materialer: Forstyrrende møter i mellomrommet
(Master thesis, 2013) -
"Om det så er kun det lille ekstra, så må vi gjøre det": En teoretisk studie om barnehagens arbeid med å ivareta barn med psykisk syke foreldre.
(Master thesis, 2012)En rapport av Torvik og Rognmo (2011) anslår at 410 000 barn vokser opp med psykisk syke foreldre. Myrvoll, Lund og Kufås (2004) hevder at når foreldre er langvarig og alvorlig psykisk syk kan det ikke lengre vurderes om ... -
Om lærere og treneres tilnærminger til utfordringer i deres læringsmiljø - En kvalitativ intervju- og observasjonsstudie om hvordan lærere og trenere opplever utfordringer relatert til motivasjon, deltagelse og vurdering i deres læringsmiljø, og hvilke strategier som brukes i møte med disse
(Master thesis, 2018)I denne studien har jeg sett på hvordan lærere i videregående skole og trenere i lagidrett opplever ulike utfordringer tilknyttet deres læringsmiljø. Jeg har studert hvilke tilnærminger de har til utfordringene og hvilke ... -
Om normer for kjønn i et barnefellesskap
(Master thesis, 2015)I denne oppgaven har jeg sett på hvordan normer for kjønn kan komme til syne i et barnefellesskap. Jeg har gjort et etnografisk inspirert feltarbeid, ved å gjennomføre deltakende observasjoner og samtaler med barn og ...