Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Title
Now showing items 1707-1726 of 2590
-
Spesialpedagogikk i endring: En diskursanalyse av spesialpedagogikkens posisjon og avgrensning til allmennpedagogikken
(Master thesis, 2010)Spesialpedagogikk og allmennpedagogikk bygger på kunnskap om oppvekst, utvikling, læring og undervisning, og skolen er en arena der fagdisiplinene knyttes sammen. Spesialpedagogikk er i tillegg et fagområde med spesialisert ... -
Språkutvikling og språkstimulering i barnehagen: Hvordan jobber førskolelærere med språkutvikling og språkstimulering i barnehagen?
(Master thesis, 2010)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan førskolelærere jobber med språkutvikling og språkstimulering i barnehagen. For å få svar på problemstillingen, har 69 førskolelærere som jobber i barnehagen besvart et ... -
«Nei, å gjøre mer av det du ikke kan? Det tror jeg ikke noe på»
(Master thesis, 2021)Denne kvalitative intervjustudien har som formål å få innsikt i læreres opplevelser, erfaringer og forståelse av sin rolle ved tilpasset opplæring i det ordinære klasserommet for elever med særskilte behov. Følgende ... -
Nettbrett som læringsverktøy for elever med lese- og skrivevansker - En kvalitativ studie om fem lærere og spesialpedagoger sine refleksjoner rundt nettbrett som et verktøy for tilpasset opplæring
(Master thesis, 2019)Denne studien fokuserer på å få innsikt og forståelse i lærere og spesialpedagoger sine erfaringer rundt bruken av nettbrett for elever med lese- og skrivevansker, som et verktøy for tilpasset opplæring. Studiet sin ... -
The Nexus of Holistic Wellbeing and School Education: A Literature-Informed Theoretical Framework
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The concept of wellbeing in education is complex and multifaceted, with inconsistent definitions, philosophical conceptualizations, and research approaches. This paper proposes a theoretical framework for understanding and ... -
"No matter where you live, you need to belong": Unaccompanied minor Afghan refugees' reflections and experience of identity, citizenship and integration
(Master thesis, 2019)Throughout the years, unaccompanied minor refugees have received increasing levels of attention in different contexts of society. In Norway, the phenomenon of immigration and integration are acknowledged as key elements ... -
"No ska vi spise!" Hvordan gjennomføres overgangssituasjoner i barnehagen?: En kvalitativ kasusstudie
(Master thesis, 2010)Denne oppgaven handler om overgangssituasjoner i barnehagen. Jeg har gjennomført observasjoner i 2 barnehager. Jeg ser nærmere på hvordan overgangene på dagsrytmen gjennomføres. Jeg satte fire kriterier for analysen; tid, ... -
Noe som passer for deg! - En casestudie av av ulike aktørers strategier og praksiser for rekruttering av voksne til videregående opplæring
(Master thesis, 2014)Temaet for oppgaven er rekruttering av voksne til videregående opplæring. Formålet har vært å få økt innsikt i strategier og praksiser blant ulike aktører som er involvert og å identifisere gode praksiser som kan bidra til ... -
“Noen voksne som sier at hvis vi hadde hatt det programmet da jeg var liten, så hadde livet mitt vært helt annerledes, mye bedre”: En studie om hvordan lærere opplever å jobbe med programmet “Zippys venner” og deres erfaringer med det
(Master thesis, 2011)I denne kvalitative studien har jeg undersøkt hvordan lærere opplever å jobbe med programmet “Zippys venner”. Hensikten med prosjektet var å få frem deres personlige erfaringer. Studien er basert på empirisk materiale hvor ... -
Nonverbal kommunikasjon i skolen
(Bachelor thesis, 2019) -
Normality and Deviance in Norwegian Day-care Institutions
(Journal article; Peer reviewed, 2013) -
Norske og danske PP-rådgiveres opplevelse av "utenfrastyring": En kvalitativ studie
(Journal article; Peer reviewed, 2022) -
Norskfødte med innvandrerforeldres opplevelser av det norske arbeidsmarkedet: En kvalitativ studie
(Bachelor thesis, 2024)Norge er et av de mest likestilte landene i verden, men forskning viser fortsatt tendenser til diskriminering blant innvandrere og deres etterkommere på flere samfunnsområder. Norskfødte med innvandrerforeldre opplever ... -
''Norwegian people think we come from behind cows'' - From Syria to Norway: A study of Parenting in a Different Socio-cultural Context
(Master thesis, 2018)The aim of this study is to understand the ways Syrian refugee parents constitute children and construct childhood with respect to their rights, roles and responsibilities, and to explore their experiences of parenting in ... -
“Not Everyone Can Become a Rocket Scientist”: Decolonising Children’s Rights in Ethnic Minority Childhoods in Norway
(Journal article; Peer reviewed, 2024)This paper uses a case study to critically reflect on contemporary discourses in Norway connected to ethnic minority childhoods and children’s rights to education and work. Based on a narrative interview with an ethnic ... -
The Nuclear Power Dilemma — Between Perception and Reality
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Motivated by the environmental challenges and the increase in energy demand, this review assesses the suitability of nuclear power production as an alternative option to using fossil fuels. First, we assess the competitiveness ...