• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"No ska vi spise!" Hvordan gjennomføres overgangssituasjoner i barnehagen?: En kvalitativ kasusstudie

Ingvaldsen, Siri Ekren
Master thesis
Thumbnail
Åpne
404578_FULLTEXT01.pdf (816.8Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/269327
Utgivelsesdato
2010
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2173]
Sammendrag
Denne oppgaven handler om overgangssituasjoner i barnehagen. Jeg har gjennomført observasjoner i 2 barnehager. Jeg ser nærmere på hvordan overgangene på dagsrytmen gjennomføres. Jeg satte fire kriterier for analysen; tid, forberedelse, ledelsesteknikker og barnas medvirkning.

I arbeidet med å definere ord fant jeg ut at mange av ordene jeg som førskolelærer bruker tydeligvis er en del av barnehagens tause kunnskap. Ordene er brukt i hverdagsspråket i førskolelærerutdanninga og i barnehagen og er blitt en del av kulturen uten at de er definert i ordbøker og fagbøker. Dette gjelder dagsrytme, overgangssituasjon, hvilende alarm og frilek.

Jeg har delt overgangssituasjonene i to kategorier, kollektive og individuelle overganger, det er de kollektive jeg har vektlagt mest. De kollektive er når overgangssituasjoenen følger dagsrytmen, da skal alle barna bytte aktivitet samtidig og kollektive overganger er forberedt av de ansatte. De individuelle er spontane og gjelder et barn. Det kan for eksempel være vanskelig levering, dogåing eller gråting, de setter i ulik grad krav til de ansattes hvilende alarm.

Hovedresultatene:

Det var store likheter i barnehagenes dagsrytme, også når jeg ser på Nilsen og Eide sine funn. Det er få føringer på hvordan dagsrytmen skal være og den er lagt opp til å passe for gjennomsnittsfamilien der foreldrene jobber "8-16", som av og til spiser frokost sammen og som spiser familiemiddag etter barnehagen.

De ansatte har en klar arbeidsfordeling som følger vaktene og som avgjør hva de har ansvar for å forberede og har ansvar for den dagen. De ansatte har ulike ledelsesstrategier for overgangene litt etter hva som skal skje. Det varierer hvor stor medvirkning barna har på overgangene.

En god arbeidsfordeling og dagsrytmen ser ut til å være nøkkelfaktorer i forhold til å få til god flyt i overgangssituasjonene. Dagsrytmen skaper en forutsigbarhet for barna.

 
Utgiver
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit