Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Title
Now showing items 1687-1706 of 2549
-
The Nexus of Holistic Wellbeing and School Education: A Literature-Informed Theoretical Framework
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The concept of wellbeing in education is complex and multifaceted, with inconsistent definitions, philosophical conceptualizations, and research approaches. This paper proposes a theoretical framework for understanding and ... -
"No matter where you live, you need to belong": Unaccompanied minor Afghan refugees' reflections and experience of identity, citizenship and integration
(Master thesis, 2019)Throughout the years, unaccompanied minor refugees have received increasing levels of attention in different contexts of society. In Norway, the phenomenon of immigration and integration are acknowledged as key elements ... -
"No ska vi spise!" Hvordan gjennomføres overgangssituasjoner i barnehagen?: En kvalitativ kasusstudie
(Master thesis, 2010)Denne oppgaven handler om overgangssituasjoner i barnehagen. Jeg har gjennomført observasjoner i 2 barnehager. Jeg ser nærmere på hvordan overgangene på dagsrytmen gjennomføres. Jeg satte fire kriterier for analysen; tid, ... -
Noe som passer for deg! - En casestudie av av ulike aktørers strategier og praksiser for rekruttering av voksne til videregående opplæring
(Master thesis, 2014)Temaet for oppgaven er rekruttering av voksne til videregående opplæring. Formålet har vært å få økt innsikt i strategier og praksiser blant ulike aktører som er involvert og å identifisere gode praksiser som kan bidra til ... -
“Noen voksne som sier at hvis vi hadde hatt det programmet da jeg var liten, så hadde livet mitt vært helt annerledes, mye bedre”: En studie om hvordan lærere opplever å jobbe med programmet “Zippys venner” og deres erfaringer med det
(Master thesis, 2011)I denne kvalitative studien har jeg undersøkt hvordan lærere opplever å jobbe med programmet “Zippys venner”. Hensikten med prosjektet var å få frem deres personlige erfaringer. Studien er basert på empirisk materiale hvor ... -
Nonverbal kommunikasjon i skolen
(Bachelor thesis, 2019) -
Normality and Deviance in Norwegian Day-care Institutions
(Journal article; Peer reviewed, 2013) -
Norske og danske PP-rådgiveres opplevelse av "utenfrastyring": En kvalitativ studie
(Journal article; Peer reviewed, 2022) -
Norskfødte med innvandrerforeldres opplevelser av det norske arbeidsmarkedet: En kvalitativ studie
(Bachelor thesis, 2024)Norge er et av de mest likestilte landene i verden, men forskning viser fortsatt tendenser til diskriminering blant innvandrere og deres etterkommere på flere samfunnsområder. Norskfødte med innvandrerforeldre opplever ... -
''Norwegian people think we come from behind cows'' - From Syria to Norway: A study of Parenting in a Different Socio-cultural Context
(Master thesis, 2018)The aim of this study is to understand the ways Syrian refugee parents constitute children and construct childhood with respect to their rights, roles and responsibilities, and to explore their experiences of parenting in ... -
The Nuclear Power Dilemma — Between Perception and Reality
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Motivated by the environmental challenges and the increase in energy demand, this review assesses the suitability of nuclear power production as an alternative option to using fossil fuels. First, we assess the competitiveness ... -
The Nuclear Power Dilemma—Between Perception and Reality
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Motivated by the environmental challenges and the increase in energy demand, this review assesses the suitability of nuclear power production as an alternative option to using fossil fuels. First, we assess the competitiveness ... -
Ny giv, et tiltak mot frafall i videregående opplæring
(Master thesis, 2011)Frafall i videregående opplæring er et stort samfunnsproblem. En tredjedel fra hvert årskull slutter årlig i videregående opplæring. I denne sammenheng iverksatte regjeringen vinteren 2011 det statlige ... -
Ny inntaksforskrift i videregående skole : en kritisk diskursanalyse om bakgrunn og konsekvenser av ny inntaksforskrift for elever med spesialundervisning i grunnskolen ved overgangen til videregående skole
(Master thesis, 2015)Høsten 2013 ble forskrift til opplæringsloven endret. Endringen berørte blant annet kapittel 6, som omhandler inntak for alle elever til videregående opplæring. I den forbindelse ville jeg se på de elevene som søkte 1. ... -
Ny læring - nye muligheter: Hvilke opplæringsbehov kan voksne med synsvansker ha, og hvordan imøtekommer kommunene i Hordaland disse behovene?
(Master thesis, 2011)Formål med studien: Studien tar sikte på å avdekke flest mulige av de opplæringsbehov voksne med synsvansker har. Den tar også sikte på å kartlegge hvilken opplæring kommunene i Hordaland har gitt og vil gi denne ... -
Nyankomne flerkulturelle elevers erfaringer og opplevelser om inkludering i ungdomsskolen.
(Master thesis, 2023)Sammendrag I denne masteroppgaven utforskes oppfatninger og erfaringer fra nyankomne flerkulturelle elever rundt begrepet inkludering. Inkludering er et sentralt begrep i spesialpedagogikken. Det handler om å gi alle ...