Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 1676-1695 av 2497
-
Odyssey to the Model Norwegian State: De/Constructing Migration Journeys Step-by-Step from Students' Digital Stories
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article examines digital stories about migration journeys produced by students in a mainstream upper secondary class in Norway. The digital stories were introduced as part of a social studies module designed to foster ... -
''Ofte opplever jeg at jeg virkelig lærer noe, fordi elevene kan mer om sin interesse enn det jeg kunne'' - En kvalitativ studie om læreres opplevelser av å lede kreative og innovative prosesser i nær relasjon med elever i ungdomsbedrift
(Master thesis, 2017)Målet med denne studien har vært å belyse hvordan lærere opplever arbeid med ungdomsbedrift som del av faget entreprenørskap i skolen. I Kunnskapsdepartementets mfl. handlingsplan for entreprenørskap i skolen 2009-2014 ... -
Også lager de ei gruppe og snakker om det
(Master thesis, 2016)Denne studien ser på samhandlingen som foregår i relasjonen mellom lærer og elev fra et elevperspektiv. Elevenes opplevelse av fellesskapet dem i mellom er også en del av studiens tematikk. Dette drøftes i lys av begrepene ... -
Older Adults´Coping with the Digital Everyday Life
(Journal article; Peer reviewed, 2017)This study was motivated by a concern for how older adults adjust to their digital everyday life. Theories of motivation and self-efficacy are applied in order to understand how older adults master and adjust to the rapid ... -
Om å oppleve ordene - En kvalitativ studie av tre spesialpedagogers erfaringer i arbeid med elever som har spesifikke språkvansker
(Master thesis, 2017)Språk er noe av det viktigste et barn lærer å utvikle. Vi bruker språket gjennom hele dagen, både for å kommunisere, dele tanker, meninger og videre for læring. I dagens skole stilles det også store krav til språklige ... -
Om å være farget - Betydning av hudfarge for ungdom med ikke-vestlig minoritetsbakgrunn
(Chapter, 2018)Artikkelen beskriver hvordan opplevelser av å være annerledes hos ungdom med ikke-vestlig minoritetsbakgrunn fortolkes gjennom deres egen hudfarge. Ungdommers beskrivelse av betydning av hudfarge knyttes til overordnede ... -
Om barn og materialer: Forstyrrende møter i mellomrommet
(Master thesis, 2013) -
"Om det så er kun det lille ekstra, så må vi gjøre det": En teoretisk studie om barnehagens arbeid med å ivareta barn med psykisk syke foreldre.
(Master thesis, 2012)En rapport av Torvik og Rognmo (2011) anslår at 410 000 barn vokser opp med psykisk syke foreldre. Myrvoll, Lund og Kufås (2004) hevder at når foreldre er langvarig og alvorlig psykisk syk kan det ikke lengre vurderes om ... -
Om lærere og treneres tilnærminger til utfordringer i deres læringsmiljø - En kvalitativ intervju- og observasjonsstudie om hvordan lærere og trenere opplever utfordringer relatert til motivasjon, deltagelse og vurdering i deres læringsmiljø, og hvilke strategier som brukes i møte med disse
(Master thesis, 2018)I denne studien har jeg sett på hvordan lærere i videregående skole og trenere i lagidrett opplever ulike utfordringer tilknyttet deres læringsmiljø. Jeg har studert hvilke tilnærminger de har til utfordringene og hvilke ... -
Om normer for kjønn i et barnefellesskap
(Master thesis, 2015)I denne oppgaven har jeg sett på hvordan normer for kjønn kan komme til syne i et barnefellesskap. Jeg har gjort et etnografisk inspirert feltarbeid, ved å gjennomføre deltakende observasjoner og samtaler med barn og ... -
Om toppfotballtreneres tilnærminger til ledelse, og hvordan det påvirker læringsmiljø og prestasjonsutvikling
(Master thesis, 2021)Temaet for dette forskningsprosjektet er hvilke ledelsesformer og strategier norske toppfotballtrenere bruker for å påvirke læringsmiljø og prestasjonsutvikling i sin spillergruppe. Studiens formål er å gjøre kunnskap om ... -
Omsorg for ettåringer i barnehagen - En kvalitativ studie av hvordan en barnehagelærer ivaretar ettåringers behov for omsorg
(Master thesis, 2015)Tema for denne masteroppgaven er omsorg for ettåringer i barnehagen, og jeg har undersøkt hvilke kvaliteter som blir viktig i omsorgsarbeidet inn imot de minste barna som begynner i barnehagen. Oppgavens problemstilling ... -
Omsorg i barnehagen
(Master thesis, 2014)I denne masteroppgaven har målet vært å få bedre kjennskap til begrepet omsorg gjennom teoretisk fordypning og gjennom ansatte i barnehagens oppfatninger av begrepet omsorg og hvordan de opplever at omsorg viser seg og ... -
Omsorg og læring: En kritisk diskursanalyse av forholdet mellom begrepene omsorg og læring i barnehagens rammeplan
(Master thesis, 2013)Overordnet tema for denne studien er forholdet mellom omsorg og læring. Begrepene har en sentral betydning for barnehagens innhold, også når vi ser tilbake på barnehagens historiske tradisjon. Oppgavens problemstilling ... -
On and Off the Streets: children moving between institutional care and survival on the streets
(Master thesis, 2011)The new social studies of childhood advocate for children to be viewed and approached as social actors who are competent participants on matters affecting them. It further suggests that childhood should be viewed as a ... -
Oppdragelsens endelikt i barnehagen?
(Journal article; Peer reviewed, 2018) -
Oppfatning av eget læringsbehov hos nye ledere: Hvordan oppfatter en ny leder sine lederegenskaper og seg selv som leder? Hvilke behov for læring opplever nye ledere?
(Master thesis, 2010)Three new leaders were interviewed in this study to find out how they view their own need for learning, how they view themselves as leaders and what gives motivation for learning. The study focuses on persons with a technical ... -
Oppfatninger om tydelig ledelse i en relasjonsorientert bedrift: - å slipe en diamant
(Master thesis, 2014)Kantega er en diamant. En diamant som ikke har fått slipt alle fasettene sine enda. Gjennom denne oppgaven utforskes hva som skal slipes. Måten dette gjøres på er at jeg har spurt flere ansatte i Kantega Trondheim om hvilke ... -
Oppfølging etter mobbing
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er hvordan skolene følger opp elever som har vært utsatt for mobbing. Jeg har i denne studien ønsket å få frem lærere og rektorers oppfatning av begrepet mobbing og deres meninger om oppfølging i ... -
Opplevd medvirkning eller skinnprosess? En Q-metodologisk studie om hvordan de ansatte ved et helseforetak opplever en endringsprosess
(Master thesis, 2018)En seksjon ved et offentlig helseforetak skulle endelig få flytte inn i et etterlengtet nybygg, og fire avdelinger skulle bli til en. Gjennom denne studien har jeg hatt som mål å finne ut av de ansattes opplevelsen av denne ...