Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 868-887 av 2500
-
Fysisk aktivitet, selvoppfatning og psykisk helse - En kvantitativ studie av sammenhengene mellom fysisk aktivitet, selvoppfatning og psykisk helse hos ungdomsskoleelever og elever i videregående skole
(Master thesis, 2015)Fokus på viktigheten av regelmessig fysisk aktivitet har økt de siste tiårene, og den helsemessige betydningen av et tilstrekkelig aktivitetsnivå er velkjent og veldokumentert. Det fysiske aktivitetsnivået i befolkningen ... -
Fødselsopplevelse: En Q-metodologisk undersøkelse av hvordan en sammenhengende relasjonell prosess rundt svangerskap, fødsel og barseltid kan skape en positiv fødselsopplevelse
(Master thesis, 2011)Objective: The aim of the present study was to gain a deeper understanding of how relational continuity in the childbearing process can provide a positive birth experience. Design/setting: A Q-methodological approach was ... -
"Føler vi bare er der for å bli satt karakter på" : en kvalitativ studie av elever i videregående skole sine opplevelser av relasjonene til lærerne
(Master thesis, 2016)I denne studien er det fokus på elevenes opplevelse av de relasjonene som skapes mellom dem og lærerne. Formålet er å se nærmere på hvordan relasjonene etableres, hva som av elevene oppleves som sentralt i utviklingen av ... -
Før og etter overgangen til VGS - Hvordan opplever elever med IOP i 10.klasse overgangen til vidregående skole sammenliknet med elever uten IOP? Er det forskjeller når det gjelder karakterer, selvoppfatning, motivasjon og akademiske, sosiale og generelle endringsopplevelser i 10.klasse og VG1?
(Master thesis, 2017)I masteravhandlingen min har jeg undersøkt hvordan 1011 elever med og uten IOP har opplevd overgangen fra 10 klasse til vgs. Forutsetningen for utvalget var at de hadde deltatt på begge undersøkelsene i prosjektet «Overgangen ... -
Førerprøven i et helhetlig perspektiv: En intervensjonsstudie
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2014:199, Doctoral thesis, 2014)Avhandlingen omhandler vurderingsformen og sensors verktøy i førerprøven klasse B i Norge. Tanken bak prosjektet i denne studien er at vurderingsformen i førerprøven påvirker operasjonaliseringen av læreplanen, og derigjennom ... -
”Først skaper vi våre bygninger, og deretter skaper de oss”: En kvalitativ studie av rektorers erfaringer av det fleksible skolebygget somramme for pedagogisk virksomhet
(Master thesis, 2014)Denne studien har som overordnet tema skolebyggets arkitektur. Problemstillingen har undersøkt rektorers erfaringer av det fleksible skolebygget som ramme for pedagogisk virksomhet. Det har vært et ønske å se skolebygget ... -
Førsteinntrykk i seleksjonsprosesser - En undersøkelse som ser på sammenhengen mellom førsteinntrykk og evnen til å lede under Forsvarets opptak og seleksjon til befalsutdanning
(Master thesis, 2017)Sjøforsvarets opptak og seleksjon til befalsutdanning har i lengre tid blitt ansett som en av Forsvarets beste lederseleksjonsprosesser. Denne undersøkelsen har sett nærmere på Sjøforsvarets utvelgelsesprosess under ... -
Førstelektorkvalifisering ved NTNU - Grunnlag for førstelektorkvalifisering, gjennomførte tilbud ved NTNU og anbefalinger for veien videre
(Research report, 2022)Universitets- og høyskolelektorer i Norge som ønsker å kvalifisere seg til førstelektor som en alternativ karrierevei til et PhD-løp, må ifølge Forskrift om ansettelse og opprykk oppfylle følgende krav: (1) Dokumentert ... -
Gaming motivation and well-being among Norwegian adult gamers: the role of gender and disability
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Introduction: Digital gaming is a popular and often social activity, also among adults. However, we need more knowledge of the social dynamics of gaming and its potential benefits for one's well-being. The current study ... -
Gatebarnet som offer og helt: En kritisk gjennomgang av den metodologiske utviklingen i den tverrfaglige barne- og barndomsforskningen
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Denne artikkelen har som utgangspunkt at metodiske og metodologiske valg aldri er nøytrale, men bygger på dominerende politiske agendaer og teoretisering av feltet. Gjennom å granske utviklingen av gatebarnfeltet de siste ... -
Gårdsbesøk som tiltak for barn med spesielle behov
(Master thesis, 2014) -
Gender discrimination and children's right to education in Nepal: Perspectives of parents and children
(Master thesis, 2013)Gender discrimination is considered as problematic issues for promoting equality and attainment of universal rights of children especially, in south Asia. In Nepal, where a patriarchal system of social relations predominates, ... -
Gendered perspectives and experiences of work : a case study of the life worlds of boys and girls in Rakai District, rural Uganda
(Master thesis, 2016)Although children’s work has been much researched in Africa, the complex ways in which the intersection of culture and gender shapes the type of work children do is less understood within childhood studies. The main aim ... -
Generalisert tillit og pedagogikk. En utforskende studie av hvordan skole og utdanning påvirker den generaliserte tilliten i samfunnet.
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven utforsker hvordan skole og utdanning påvirker den generaliserte tilliten i samfunnet. Generalisert tillit er tillit man har til folk man ikke kjenner; tillit til folk flest. De siste 20-30 årene har det vært ... -
"Generasjon prestasjon". En kvantitativ studie av ungdomsskoleelevers opplevelse av kontekstuelt press, deres selvoppfatning, psykiske helse og selvverd
(Master thesis, 2015)Denne studien har hatt til hensikt å studere ungdomsskoleelevers opplevelse av press i tilknytning til deres selvoppfatning, utvalgte dimensjoner av psykisk helse representert ved nedstemthet og lykkefølelse, samt deres ... -
Generation of Hope - Perspectives on life, identity, and vulnerability in a Palestinian home for boys
(Master thesis, 2018)In a political conflict and ongoing occupation such as the one that exists in Palestine and Israel, one may make the argument that all aspects of life are affected. As childhood is thought of as a social construct, the ... -
Generationing Poverty: Children’s Perspectives of Childhood Poverty and Wellbeing in Rural Zambia
(Doctoral theses at NTNU;2018:361, Doctoral thesis, 2018)The focus of the thesis is on children’s perspectives of poverty and wellbeing based on their lived experiences in rural Lundazi district, Eastern province of Zambia. As a policy buzzword, ‘rural child poverty’ seldom ... -
Geographies of Laboring and Learning: Introduction.
(Chapter, 2017)This introductory chapter to the volume “Laboring and Learning” provides an overview of a diverse and fascinating range of contributions made by academics; engaging with some salient themes that inform debates on the area; ...