Førstelektorkvalifisering ved NTNU - Grunnlag for førstelektorkvalifisering, gjennomførte tilbud ved NTNU og anbefalinger for veien videre
Research report
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3042857Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Universitets- og høyskolelektorer i Norge som ønsker å kvalifisere seg til førstelektor som en alternativ karrierevei til et PhD-løp, må ifølge Forskrift om ansettelse og opprykk oppfylle følgende krav: (1) Dokumentert omfattende forsknings- og utviklingsarbeid som i kvalitet og omfang tilsvarer arbeidsmengde og nivå for en doktorgradsavhandling eller (2) dokumentert omfattende kunstnerisk utviklingsarbeid som i kvalitet og omfang tilsvarer arbeidsmengde og nivå for en doktorgradsavhandling, (3) spesielle kvalifikasjoner innenfor undervisning eller annen pedagogisk virksomhet skal tillegges stor vekt og (4) dokumentert relevant praktisk-pedagogisk kompetanse på grunnlag av utdanning eller undervisning og veiledning (§1-5). Til tross for at denne karriereveien har eksistert i flere tiår, er det fortsatt store utfordringer knyttet til denne kvalifiseringen. For det første er kriteriene uklare og åpner for ulike tolkninger både hos søkere og vurderingskomiteer. For det andre finnes det store forskjeller mellom fagmiljøer og institusjoner når det gjelder bruk av regelverk omkring opprykksprosessen og eventuelle tilleggskrav. Den største utfordringen er derimot at mange potensielle førstelektorkandidater ikke har rammer i arbeidshverdagen som muliggjør en kvalifisering. Det er et stort behov for kunnskap om kriteriene, støtte i pedagogisk utviklingsarbeid, men også tid og ressurser for å gjennomføre et omfattende pedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid som tilsvarer «arbeidsmengde og nivå» til en doktorgrad. I denne rapporten presentes tre tilbud som NTNU har hatt for førstelektorkandidater mellom 2019 og 2021. Det første var et individuelt kvalifiseringsstipend på kr150.000, i regi av HR- og HMS-avdelingen. Det andre tilbudet var et kompetansehevingsprogram for førstelektorkandidater ved NTNU i Ålesund og Gjøvik, med mentorordning, workshops og veiledning i regi av én av forfatterne av denne rapporten. Det tredje tilbudet var et digitalt kompetanseprogram for alle universitetslektorer ved NTNU, også dette i regi av HR- og HMS-avdelingen. Evalueringen av de tre tilbudene viser at spesielt de to kompetanseprogrammene imøtekom deltakernes behov for en systematisk tilnærming i kvalifiseringsarbeidet, og en dypere forståelse av pedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid. Videre viser evalueringen at deltakerne har et større behov for oppfølging i begynnelsen av et kvalifiseringsløp, mens fellesskap og utveksling med andre kandidater trer mer frem i det videre kvalifiseringsarbeidet. Til slutt viser tilbakemeldingene for alle tre tilbudene at den største hindringen i å fullføre kvalifiseringen ligger i manglende FoU-tid og manglende tilrettelegging fra leder. I rapporten konkluderer vi med at det er en stor etterspørsel etter kompetanseutviklingstilbud for universitetslektorer ved NTNU og at de gjennomførte tilbudene har vært svært positivt mottatt. Vi argumenterer for at en satsing på førstelektorkvalifiseringen vil imøtekomme kravet om flere likeverdige karriereveier for vitenskapelig ansatte, men også bidra til å utvikle NTNUs studietilbud gjennom økt antall førstestillinger. Til slutt skisserer vi to ulike alternativer for et fremtidig kompetanseutviklingstilbud for universitetslektorer, dersom NTNU velger å satse på denne ansattgruppen. Førstelektorkvalifisering ved NTNU - Grunnlag for førstelektorkvalifisering, gjennomførte tilbud ved NTNU og anbefalinger for veien videre