• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Først skaper vi våre bygninger, og deretter skaper de oss”: En kvalitativ studie av rektorers erfaringer av det fleksible skolebygget somramme for pedagogisk virksomhet

Lande, Svanhild Reitan
Master thesis
Thumbnail
View/Open
753107_FULLTEXT01.pdf (975.9Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/270102
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1866]
Abstract
Denne studien har som overordnet tema skolebyggets arkitektur. Problemstillingen har undersøkt rektorers erfaringer av det fleksible skolebygget som ramme for pedagogisk virksomhet. Det har vært et ønske å se skolebygget i forhold til et funksjonelt perspektiv, med andre ord hva det fleksible bygget innebærer tilknyttet det pedagogiske arbeidet. Samtidig har studien hatt som siktemål å undersøke nærmere samspillet mellom arkitektur og pedagogikk. I forlengelse av dette har Inge Mette Kirkebys ”Skolen finder sted” vært studiens teoretiske utgangspunkt. Hun har med sin avhandling et ønske om å belyse nettopp samspillet mellom det arkitektoniske og pedagogikken. Likedan har relevant teori i forhold til skolens fysiske rammer og skolens innhold utgjort studiens teoretiske perspektiv.

Hensikten med studien har vært å høre rektorers opplevelser, samt erfaringer knyttet til det fleksible skolebygget. Deretter ses dette i lys av aktuell og relevant teori, i tillegg til tidligere forskning.

Studiens metodiske tilnærming har vært den kvalitative forskningsmetoden, der intervju er benyttet som datainnsamlingsstrategi.

Ut i fra det innsamlede materialet beskriver rektorene både fleksible løsninger, og muligheter ved bygget. Videre erfarer rektorene betydningen av samarbeid, samt en styrket fellesskapsfølelse som en følge av det fleksible skolebygget. For å regulere atferd blir verdien av organisering og struktur fremhevet som viktige element. Likedan blir skolen som samfunnets forlengede arm sentralt i forhold til skolens innhold. Rektorene ser estetikk som en påvirkningskilde til hvordan skolebygget oppleves. 
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit