Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 857-876 av 2498
-
From self-actualization to co-actualization and co-creating within leadership: -You can’t stop the waves but you can learn to dance with them
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2013:167, Doctoral thesis, 2013) -
From Teaching as Transmission to Constructive Alignment: A Case Study of Learning Design
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This paper reports on an action research study on curriculum design in an optional module at the Norwegian University of Science and Technology. There were two professors teaching their respective parts, henceforth termed ... -
"Full kontroll i barnehagen?" - en studie av styring og styringsmentalitet.
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2017:286, Doctoral thesis, 2017)Sammendrag: Avhandlingen fokuserer på hvordan ansatte i barnehager skaper og regulerer barns (og ansattes) muligheter i barnehagen gjennom diskursive praksiser og ulike reguleringer av tid og sted. Gjennom en pragmatisk ... -
Fungerer Ladeskogens deltidstiltak ''Samspill og elevrolle'' etter formålet? - En kvalitativ undersøkelse av opplevelsene og erfaringene til en miljøterapeut og to kontaktlærere ansatt i den ordinære barneskolen
(Master thesis, 2017)Grunnskolenes bruk av smågruppebaserte deltidstiltak er et felt som er blitt lite forsket på. Dagskolen i Trondheim tilbyr smågruppebaserte deltidstiltak til alle skoler i Trondheim kommune, og arbeider for tiden med å ... -
Fylkesmannens tilsyn i skolen: En kvantitativ studie av effekter av det felles nasjonale tilsyn med elevenes psykososiale miljø
(Master thesis, 2014)Denne kvantitative studien ser på opplevelser og potensielle effekter av fylkesmannens tilsyn, og påfølgende tiltak i skoler i Norge. Studien tar utgangspunkt i en spørreundersøkelse sendt til alle skoler som har hatt ... -
Fylkesmannens tilsyn – et tiltak for kontroll eller som veiledning?: En kvalitativ studie av tilsyn med tidlig innsats
(Master thesis, 2014)Temaet for denne masteroppgaven er fylkesmannens tilsyn, og undersøkelsen fokuserer på tilsyn med tidlig innsats som ble utført av Fylkesmannen i Sør-Trøndelag våren 2012. Undersøkelsen tar for seg hvordan et utvalg kommunale ... -
Fysisk aktivitet og livskvalitet
(Master thesis, 2023)Studentenes helse- og trivselsundersøkelse fra 2022 viser at psykiske helseutfordringer hos studenter har økt fra å gjelde hver. 6 student i 2010, til å nå gjelde mer enn hver 3. student. I tillegg til dette viser undersøkelsen ... -
Fysisk aktivitet og oppmerksomhet - En kvantitativ studie av ungdomsskoleelevers oppmerksomhetsevne etter fysisk aktivitet
(Master thesis, 2018)Tidligere forskning har vist en positiv sammenheng mellom fysisk aktivitet og skoleprestasjoner. Samtidig poengterer en del metastudier at det er vanskelig å si noe konkret om effekter fordi begreper som læringsutbytte og ... -
Fysisk aktivitet og psykisk helse - En kvantitativ studie om betydningen av fysisk aktivitet i forhold til elevenes psykiske helse
(Master thesis, 2015)Masterstudien undersøker om det er en sammenheng mellom fysisk aktivitet og psykisk helse blant ungdom fra 8. klasse til 3. året på videregående. Det ble gjennomfør en kvanttitativ undersøkelse, der respondentene ble ... -
Fysisk aktivitet og psykisk helse - En studie av elever i videregående skole
(Master thesis, 2019)Målet med denne studien er å undersøke sammenhengen mellom elevenes fysiske aktivitet og psykiske helse. Vi ønsket å se hvilken betydning fysisk aktivitet har for elevenes psykiske helse gjennom tre år på videregående ... -
Fysisk aktivitet og selvverd: En kvantitativ studie av sammenhengen mellom fysisk aktivitet, fysisk selvoppfatning og selvverd blant elever på 7.trinn
(Master thesis, 2011)Sammenheng mellom fysisk aktivitet og selvverd. En studie med fokus på fysisk selvoppfatning og selvverd blant elever på 7 trinn. I den offentlige debatten er det enighet om at barn og unges deltagelse i fysisk ... -
Fysisk aktivitet, selvoppfatning og psykisk helse - En kvantitativ studie av sammenhengene mellom fysisk aktivitet, selvoppfatning og psykisk helse hos ungdomsskoleelever og elever i videregående skole
(Master thesis, 2015)Fokus på viktigheten av regelmessig fysisk aktivitet har økt de siste tiårene, og den helsemessige betydningen av et tilstrekkelig aktivitetsnivå er velkjent og veldokumentert. Det fysiske aktivitetsnivået i befolkningen ... -
Fødselsopplevelse: En Q-metodologisk undersøkelse av hvordan en sammenhengende relasjonell prosess rundt svangerskap, fødsel og barseltid kan skape en positiv fødselsopplevelse
(Master thesis, 2011)Objective: The aim of the present study was to gain a deeper understanding of how relational continuity in the childbearing process can provide a positive birth experience. Design/setting: A Q-methodological approach was ... -
"Føler vi bare er der for å bli satt karakter på" : en kvalitativ studie av elever i videregående skole sine opplevelser av relasjonene til lærerne
(Master thesis, 2016)I denne studien er det fokus på elevenes opplevelse av de relasjonene som skapes mellom dem og lærerne. Formålet er å se nærmere på hvordan relasjonene etableres, hva som av elevene oppleves som sentralt i utviklingen av ... -
Før og etter overgangen til VGS - Hvordan opplever elever med IOP i 10.klasse overgangen til vidregående skole sammenliknet med elever uten IOP? Er det forskjeller når det gjelder karakterer, selvoppfatning, motivasjon og akademiske, sosiale og generelle endringsopplevelser i 10.klasse og VG1?
(Master thesis, 2017)I masteravhandlingen min har jeg undersøkt hvordan 1011 elever med og uten IOP har opplevd overgangen fra 10 klasse til vgs. Forutsetningen for utvalget var at de hadde deltatt på begge undersøkelsene i prosjektet «Overgangen ... -
Førerprøven i et helhetlig perspektiv: En intervensjonsstudie
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2014:199, Doctoral thesis, 2014)Avhandlingen omhandler vurderingsformen og sensors verktøy i førerprøven klasse B i Norge. Tanken bak prosjektet i denne studien er at vurderingsformen i førerprøven påvirker operasjonaliseringen av læreplanen, og derigjennom ... -
”Først skaper vi våre bygninger, og deretter skaper de oss”: En kvalitativ studie av rektorers erfaringer av det fleksible skolebygget somramme for pedagogisk virksomhet
(Master thesis, 2014)Denne studien har som overordnet tema skolebyggets arkitektur. Problemstillingen har undersøkt rektorers erfaringer av det fleksible skolebygget som ramme for pedagogisk virksomhet. Det har vært et ønske å se skolebygget ... -
Førsteinntrykk i seleksjonsprosesser - En undersøkelse som ser på sammenhengen mellom førsteinntrykk og evnen til å lede under Forsvarets opptak og seleksjon til befalsutdanning
(Master thesis, 2017)Sjøforsvarets opptak og seleksjon til befalsutdanning har i lengre tid blitt ansett som en av Forsvarets beste lederseleksjonsprosesser. Denne undersøkelsen har sett nærmere på Sjøforsvarets utvelgelsesprosess under ... -
Førstelektorkvalifisering ved NTNU - Grunnlag for førstelektorkvalifisering, gjennomførte tilbud ved NTNU og anbefalinger for veien videre
(Research report, 2022)Universitets- og høyskolelektorer i Norge som ønsker å kvalifisere seg til førstelektor som en alternativ karrierevei til et PhD-løp, må ifølge Forskrift om ansettelse og opprykk oppfylle følgende krav: (1) Dokumentert ...