• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fylkesmannens tilsyn – et tiltak for kontroll eller som veiledning?: En kvalitativ studie av tilsyn med tidlig innsats

Rekve, Ingrid Ådnanes
Master thesis
Thumbnail
View/Open
747656_FULLTEXT01.pdf (1.125Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/270084
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2173]
Abstract
Temaet for denne masteroppgaven er fylkesmannens tilsyn, og undersøkelsen fokuserer på tilsyn med tidlig innsats som ble utført av Fylkesmannen i Sør-Trøndelag våren 2012. Undersøkelsen tar for seg hvordan et utvalg kommunale rådgivere, rektor og lærere opplever prosessen rundt tilsyn med tidlig innsats. Samtidig er jeg interessert i å belyse hvilke sider av skolens virksomhet som berøres og hvordan de berøres av tilsynets resultater. 

Studiens metodologiske tilnærming er kvalitativ. Med det ønsker jeg å få frem et utvalg informanters opplevelser og meninger rundt tilsyn med tidlig innsats. Utvalget i undersøkelsen består av syv informanter. Jeg har intervjuet to kommunerådgivere, to rektorer og tre lærere i to forholdsvis store kommuner i Sør-Trøndelag. 

Gjennom denne undersøkelsen kommer de aktuelle informanters opplevelser rundt tilsynet tydelig frem, og det diskuteres hvilke deler av virksomhetene som blir berørt av tilsynet med tidlig innsats. Funnene kan tyde på at det er uklarheter rundt fylkesmannens funksjon, både blant informantene og hva som uttrykkes gjennom offentlige dokumenter. Det er ikke gjensidig enighet blant undersøkelsens aktører om fylkesmannens funksjon er veiledende, eller om funksjonen er kontrollerende og består av en form for maktutøvelse.
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit