Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 2109-2128 av 2498
-
Største nytten er å treffe andre ledere - Praktisk endringsledelse - lederprogram i NAV
(Master thesis, 2019)Det er stort fokus på ledelse i NAV etter at en ekspertgruppe, nedsatt våren 2015 av den politiske ledelsen i NAV, i sine rapporter viser at NAV har betydelige utfordringer innen områdene «lederskap», «innovasjon og læring» ... -
Støtte og hjelp tilbake til arbeidslivet: En fenomenologisk studie av tre lederes opplevelse av sitt mellommenneskelige forhold til sine ansatte, når de ansatte kommer tilbake på jobb etter sykdomsperioder på tre måneder eller mer
(Master thesis, 2011)Denne masteravhandlingen har hatt fokus på å studere hvordan en leder tar i mot sine ansatte som har vært borte lenge fra jobb på grunn av sykdom. Temaet har vært ledernes opplevelse av dette mellommenneskelige forholdet. ... -
Summen av en pluss en blir mer enn to
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven har formålet vært å undersøke hvilke opplevelser personer har med hva som er sentralt for å få til et godt samarbeid på arbeidsplassen. Problemstillingen lyder som følger: «hva oppleves som sentralt ... -
Supporting Peer-Learning with Augmented Reality in Neuroscience and Medical Education
(Chapter, 2022)XR (VR and AR) is being integrated into higher education to facilitate the teaching of complex concepts and presenting learning material difficult to explain using other means. An interesting pedagogical approach is to ... -
Supporting Second Language Learners’ Development of Affective Self-regulated Learning Skills Through the Use and Design of Mobile Technology
(Chapter, 2020)Self-regulated learning (SRL) is associated with students’ academic performance, but it is difficult for learners. It can be learnt and taught. This study investigates how we can support second language learners in fostering ... -
Svaksynt i ungdomsskolen - En kvalitativ studie av hva en tidligere elev med en synshemming vektlegger i sine fortellinger om opplevelser av inkludering i ungdomsskolen
(Master thesis, 2018)Tittel Svaksynt i ungdomsskolen Bakgrunn Elever med synshemming er en liten elevgruppe. På grunn av synsvansker kan disse elevene møte på ekstra utfordringer i skolen, da svikt i synsfunksjonen kan gjøre at det er ... -
Svelgvansker hos slagrammede: En intervjuundersøkelse om utfordringer når det gjelder identitet og sosialt samspill
(Master thesis, 2011)Bakgrunn : Mål for denne undersøkelsen er å få økt kunnskap om de utfordringer som slagrammede med svelgvansker har når det gjelder identitet og sosialt samspill ved å undersøke disse problemstillingene: Hvordan opplever ... -
Svømmeundervisning i skolen - sett gjennom svømmeinstruktørenes øyne
(Bachelor thesis, 2019) -
Symptoms of Internet Gaming Disorder in Youth: Predictors and Comorbidity
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Internet gaming disorder (IGD) was included in the Addendum to DSM-5 as a condition for further study. Studies of community samples using a diagnostic interview are lacking, and evaluations of the proposed symptoms, ... -
Synergieffekter for veilederne på NAV-kontor med veilednings- og oppfølgingsloser: En kvalitativ studie om veilednings- og oppfølgingslosenes kompetanse har gitt en merverdi til andre veiledere på NAV-kontoret
(Master thesis, 2014)Hensikten med denne studien har vært å få innsikt i hvilken nytteeffekt veiledere ved NAV-kontor har hatt av veilednings- og oppfølgingslosene. Samtidig har jeg sett på hvordan informantene har opplevd innovasjonsprosessen ... -
Synet på åndssvake i et historisk lys : hvilket syn kom til uttrykk på Røstad skole i perioden 1920-1932?
(Master thesis, 2015)Mastergradsoppgaven er skrevet med bakgrunn i formuleringen av følgende problemstilling: «Synet på åndssvake i et historisk lys» - Hvilket syn kom til uttrykk på Røstad skole i perioden 1920-1932? Utviklingshemmede har ... -
Synshemning - En faktor som bidrar til å påvirke psykososial tilpassing hos grunnskoleelever i Aust-Agder, Vest-Agder og Rogaland?
(Master thesis, 2010)Metode: Med utgangspunkt i nevnte problemstillinger ble det gjennomført en kvantitativ undersøkelse (tverrsnittsstudie) hvor utvalget bestod av 80 synshemmede grunnskoleelever i 1.-10. klasse fra fylkene Aust-Agder, ... -
Synsrelaterte leseplager og synstrening: En undersøkelse som ser om elever med leseplager kan hjelpes av synstrening
(Master thesis, 2013)I masteroppgaven i spesialpedagogikk har jeg valgt å skrive om synsrelaterte plager som elever kan oppleve under lesing/nærarbeid og synstrening. Ut i fra dette fagområdet har jeg valgt ut følgende problemstilling: Kan ... -
Synstapets innflytelse på hørselen: En kvanitativ kartlegging av den funskjonelle hørselen med innslag av kvalitativ intervju til personer med kombinert syns og hørselhemming
(Master thesis, 2012)Synet har en innflytelse på hørselen, og forskning viser at når både syns- og hørselsnedsettelse opptrer sammen, forsterker de hverandre og synet påvirker indirekte hørselen (Horowitz og Reinhardt, 1993). Kombinert syns- ... -
Systemarbeid i skole- hvilken plass har PP-tjenesten? En kvalitativ studie om betydningen av PP-tjenesten i systemarbeid sett gjennom rektorbriller
(Master thesis, 2018)Denne undersøkelsen tar sikte på å gi innblikk i hvordan enkelte rektorer opplever samarbeidet med PPT i forhold til systemrettet arbeid. Jeg ønsker å se nærmere på hva rektorene legger i begrepet systemarbeid, hvilken ... -
Systemrettet arbeid for en inkluderende allmennpedagogikk
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven har til hensikt å belyse problemstillingen; «Hvordan kan veiledning fra PP-rådgivere bidra til større vektlegging på systemrettet arbeid for å øke kvaliteten på det allmennpedagogiske tilbudet i barnehagen ... -
"Sørge for at alle blir hørt og sett". Pedagogers arbeid med relasjoner i barnehagen
(Master thesis, 2015) -
søsken - den glemte stemmen i mobbesaker?
(Master thesis, 2020)Formålet med denne studien har vært å få frem søsken sin stemme i mobbesaker. Studien handler om tre søsken sin opplevelse av mobbing, og refleksjoner over konsekvenser. Problemstillingen er: «Hvordan oppleves det å være ...